مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,796
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,263
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مساله خلاق بر تفکر خلاق کارکنان موسسه اعتباری کوثر

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 170

کلیدواژه

حل مساله خلاق (CPS)Q2

چکیده

 زمینه: امروزه سازمان ها با درک اهمیت خلاقیت سازمانی توجه روزافزونی به آن داشته اند به طوری که مقالات زیادی در مجلات پیرامون موضوع خلاقیت سازمانی دیده می شود.هدف: این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مساله خلاق (CPS) بر تفکر خلاق کارکنان موسسه اعتباری کوثر انجام شده است.روش: این پژوهش به صورت طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری تمامی کارکنان موسسه اعتباری کوثر بودند که 27 نفر از آنها به روش نمونه در دسترس انتخاب و با جایگزینی تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. ابزار لازم برای اجرای این پژوهش آزمون بازپاسخ محقق ساخته یادگیری تاب آوری سازمانی بود. نمره تاثیر این آزمون با استفاده از نظر گروهی از افراد جامعه هدف محاسبه شد که نشان دهنده روایی صوری آن است. روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصان موضوعی و اساتید روان شناسی و با روش CVRمعادل 0.87 به دست آمد و پایایی مصححان نیز به ترتیب برای سیالی 0.89, بسط 0.83, انعطاف پذیری 0.84 و ابتکار 0.80 به دست آمد. برای اجرای پژوهش از یک طرح درس 5 جلسه-ای برای آموزش به وسیله CPS استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر CPS بر مولفه های تفکر خلاق به صورت کلی تاثیرگذار است (P<0.05). همچنین تاثیر تکنیک CPS بر افزایش تمامی مولفه های تفکر خلاق فراگیران به صورت مجزا به جز مولفه بسط معنادار است (P<0.05)البته مولفه بسط نیز با اختلاف ناچیز (0.059) معنادار نشده است.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش با استفاده از تکنیک های موجود در روش CPS می-توان توانایی حل مساله خلاق فراگیران را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی، مرتضی، ملکی، حسن، عباسپور، عباس، و سعدی پور، اسماعیل. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مساله خلاق بر تفکر خلاق کارکنان موسسه اعتباری کوثر. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 149-170. SID. https://sid.ir/paper/356398/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی مرتضی، ملکی حسن، عباسپور عباس، سعدی پور اسماعیل. اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مساله خلاق بر تفکر خلاق کارکنان موسسه اعتباری کوثر. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):149-170. Available from: https://sid.ir/paper/356398/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی شعبانی، حسن ملکی، عباس عباسپور، و اسماعیل سعدی پور، “اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مساله خلاق بر تفکر خلاق کارکنان موسسه اعتباری کوثر،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 149–170، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا