مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک»

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 32

چکیده

 واژه استتیک نزد ملدینه به دو معنا به کار می رود. یکی به معنای احساس و دیگری به معنای زیباشناسی هنری کهدرباره هنر و زیبایی بحث می کند. در هر دو شق نقطه مشترک حول محور مفهوم ریتم می گردد. با این محور به بررسیهر دو معنای استتیک خواهیم پرداخت. مساله مورد بررسی چگونگی گذر از محدودیت ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم دراستتیک با توسل به ریتم نزد آنری ملدینه است. اهم مفاهیم استتیک آنری ملدینه را ریتم, یک زمان - فضای درون – تا -خورده در ریتم, بحران, آشوب و تکوین بعد ریتمیک یعنی موتیف به عنوان شرط تجربه زیباشناختی شکل می دهد. به علاوه دو معنای استتیک یکی به معنای حسیات و دیگری تامل در امر زیبا و تئوری هنر, در نقطه تشکیل درک زیباشناسییا بعد ریتمیک در اثر هنری کنار هم می آیند. همانگونه که ریتم تنظیم کننده موقعیت هستنده است, فعالیتی است کهکثرت داده ها را در سطح اثر هنری گرد هم می آورد, با کنار گذاشتن تعدادی, پاره ای از آن ها را درهم می تند و منجر بهشکل گیری موتیف به عنوان شاکله ای می شود که اثر نقاشانه را تولید می کند. ریتم بر بنیاد بعد ریتمیک و د رک زیباشناسی شکل می گیرد. استتیک ملدینه با شرح تکوین بعد ریتمیک یا موتیف به عنوان واکنش اول به آشوب داده ها ویا ماده و ریتم به عنوان دومین واکنش به آن, رویکردی پساکانتی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرین، فریده. (1396). «آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک». کیمیای هنر، 6(22)، 19-32. SID. https://sid.ir/paper/356412/fa

    Vancouver: کپی

    آفرین فریده. «آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک». کیمیای هنر[Internet]. 1396؛6(22):19-32. Available from: https://sid.ir/paper/356412/fa

    IEEE: کپی

    فریده آفرین، “«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک»،” کیمیای هنر، vol. 6، no. 22، pp. 19–32، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button