مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,162
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی درمانگری کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 264

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانگری کودک محور گروهی در کاهش نشانه های برونی سازی شده در کودکان پیش دبستانی اجرا شد.روش: پس از غربالگری اولیه 120 کودک پیش دبستانی در سه مهد کودک با استفاده از فرم فهرست رفتاری کودک(CBCL) ,10  کودک که بالاترین نمره را در مقیاس برونی سازی شده این فهرست به دست آورده بودند, به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. مربیان این کودکان نیز پیش از شروع مداخله, فرم گزارش معلم (TRF) را تکمیل کردند. سپس گروه نمونه در قالب گروه های دونفره, 16 جلسه بازی درمانگری را در مدت 8 هفته دریافت کرد. مادران این کودکان در پایان جلسه های چهارم, هشتم, دوازدهم و شانزدهم بار دیگر فرم CBCL را تکمیل کردند و مربیان نیز بار دیگر به تکمیل فرم TRF پرداختند.یافته ها: تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که بر اساس ارزیابی مادران, نمره مقیاس برونی سازی شده کودکان و زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه, به طور معنی داری کاهش یافت. مقایسه میانگین های نمره های TRF در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نیز حاکی از کاهش معنی دار مشکلات برونی سازی شده کودکان بود. تفاوت میانگین نمره های پس آزمون اول و دوم و نیز پس آزمون سوم و چهارم در مقیاس برونی سازی شده و هر دو زیرمقیاس رفتار پرخاشگرانه و نادیده گرفتن قوانین معنی دار بود.نتیجه گیری: بازی درمانگری کودک محور روش موثری برای کاهش مشکلات رفتار برونی سازی شده از کودکان به حساب می آید و به نظر می رسد که این شیوه بر رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر بارزتری دارد. افزون بر این بیشترین بهبود در فاصله جلسه های نخست و جلسه های پایانی مشاهده می شود و روند کاهش مشکلات در جلسه های میانی کمتر محسوس است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادستان، پریرخ، بیات، مریم، و عسگری، علی. (1388). تاثیر بازی درمانگری کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان . مجله علوم رفتاری، 3(4)، 257-264. SID. https://sid.ir/paper/356456/fa

    Vancouver: کپی

    دادستان پریرخ، بیات مریم، عسگری علی. تاثیر بازی درمانگری کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان . مجله علوم رفتاری[Internet]. 1388؛3(4):257-264. Available from: https://sid.ir/paper/356456/fa

    IEEE: کپی

    پریرخ دادستان، مریم بیات، و علی عسگری، “تاثیر بازی درمانگری کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان ،” مجله علوم رفتاری، vol. 3، no. 4، pp. 257–264، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356456/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button