مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,042
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ردیف و تنوع و تفنن آن در غزل های سنایی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 115

چکیده

ردیف که خاص شعر پارسی و واضع آن, شاعران پارسی گوی بوده اند از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و سخنوران رویکرد بدان را مهم تلقی کرده, کاربرد آن را مایه تفاخر و توانمندی خویش می شمرده اند.ردپای ردیف را پیشتر از قرن دوم هجری قمری, حتی در ایران باستان می توان دید. این عنصر بلاغی خاصیت کمالی شعر را دارد و استقبال از آن از نظر ساختار زبانی, تاکید معنایی بویژه بعد موسیقایی حایز اهمیت است. ردیف در غزل در طول حیات خود و بروز و حضور آن در آثار هنری منظوم نادره پردازان, سیر صعودی داشته و پس از ترجیع بند و ترکیب بند که این دو هم, گونه تحول یافته تغزلها و منشعب از غزل هستند و با آن پیوند هنری دارند بیشترین درصد آماری را به خود اختصاص داده است.سنایی بیشتر اشعار خود را مردف سروده, او در بین همه شاعران سبک خراسانی, غیر از ادیب صابر ترمذی, بالاترین آمار ردیف را در غزل دارد. ردیف او بعضا چند رکن عروضی را تشکیل داده, موسیقی غزل را دو چندان می کند. ردیف های او انواع کلمات: اسم, فعل, حرف, ضمیر, صفت و قید را در بردارد. افزون بر آن, ردیف های شبه جمله ای و جمله ای در غزلیات او فراوان دیده می شود.سنایی بیش از شاعران دیگر به تنوع و تفنن و هنجارشکنی در ردیف روی آورده است. وی گاهی ردیف ها را هم معنی به کار نمی برد و زمانی در غزل مردف, قافیه را رعایت نمی کند. برخی از ردیف های این چنینی مولوی متاثر از اوست. او در بعضی موارد در غزل به خلاف سنت متعارف و معتاد, ردیف و قافیه را همچون قطعه غیرمصرع فقط در مصاریع زوج به کار می برد و خود را به التزام ردیف, در مصراع اول مطلع مقید نمی کند. یا به تفنی دیگر دست می یازد. بدین معنی که ردیف را به جای تکرار در «عروض» (پایان مصراع اول) مطلع, در «صدر» (آغاز مصراع اول) آن می آورد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رادمنش، عطامحمد. (1388). ردیف و تنوع و تفنن آن در غزل های سنایی. کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)، 10(مسلسل 18)، 97-115. SID. https://sid.ir/paper/356546/fa

    Vancouver: کپی

    رادمنش عطامحمد. ردیف و تنوع و تفنن آن در غزل های سنایی. کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)[Internet]. 1388؛10(مسلسل 18):97-115. Available from: https://sid.ir/paper/356546/fa

    IEEE: کپی

    عطامحمد رادمنش، “ردیف و تنوع و تفنن آن در غزل های سنایی،” کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)، vol. 10، no. مسلسل 18، pp. 97–115، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356546/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button