Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,235
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,431
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان

نویسندگان

کیاء سیما | شعبانی حسن | احقر قدسی | مدانلو معصومه (مهناز) | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: برخورداری از مهارت های زندگی نظیر مهارت ابراز وجود, توانایی های روانی- اجتماعی افراد را بهبود بخشیده و باعث افزایش عزت نفس می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر تهران صورت گرفت.روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 80 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان شهر تهران صورت گرفت. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بود. ابتدا پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت توسط 410 دانش آموز منتخب تکمیل گردید سپس از میان آنان 80 دانش آموزی که نمره عزت نفس آنان کمتر از سطح متوسط به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. سپس, 8 جلسه آموزش 2 ساعته به روش گروهی برای دانش آموزان گروه مداخله اجرا شد و دو هفته پس از پایان برنامه آموزشی مجددا پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت توسط دانش آموزان هر دو گروه آزمایش و شاهد تکمیل گردید و عزت نفس دو گروه مقایسه گردید. تحلیل داده ها در محیط نرم افزاری SPSS v.16 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد اکثر (93%) واحدهای مورد پژوهش دارای دو والد بودند و تنها 5% دانش آموز تک فرزند خانواده بودند. همچنین نتایج نشان دادند که بین عزت نفس دانش آموزان گروه مداخله که مهارت ابراز وجود را آموزش دیده بودند و دانش آموزانی که این آموزش را ندیده بودند تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. آزمون تی مستقل قبل از مداخله بین میزان عزت نفس دانش آموزان دو گروه مداخله و شاهد تفاوتی نشان نداد, اما در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله از 27.57±3.08 به 34.23±5.91 افزایش یافت که این تفاوت از نظر آماری معنی داری بود (P>0.05). همچنین بین ابعاد عزت نفس دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود داشت که بالاترین رتبه مربوط به بعد تحصیلی و پایین ترین رتبه مربوط به بعد اجتماعی بود.نتیچه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر, ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش مهارت های زندگی نظیر مهارت ابراز وجود به شیوه کارگاهی, به منظور افزایش عزت نفس دانش آموزان ضروری به نظر می رسد تا علاوه بر افزایش دانش, منجر به بهبود مهارت های زندگی و درنتیجه ارتقا سلامت روان آنان گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیاء، سیما، شعبانی، حسن، احقر، قدسی، و مدانلو، معصومه (مهناز). (1395). تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان. روان پرستاری، 4(1 (پیاپی 13))، 38-46. SID. https://sid.ir/paper/356764/fa

Vancouver: کپی

کیاء سیما، شعبانی حسن، احقر قدسی، مدانلو معصومه (مهناز). تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان. روان پرستاری[Internet]. 1395؛4(1 (پیاپی 13)):38-46. Available from: https://sid.ir/paper/356764/fa

IEEE: کپی

سیما کیاء، حسن شعبانی، قدسی احقر، و معصومه (مهناز) مدانلو، “تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانش آموزان،” روان پرستاری، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 38–46، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356764/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا