مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,779
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر, به بررسی تاثیر اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر مولفه های خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 93-94 پرداخته است.روش: این پژوهش, از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش, طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های مقایسه است. جامعه آماری در این تحقیق, دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن 703 نفر (374 نفر دانش آموز پسر و 329 دانش آموز دختر) است. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت, 104 نفر تعیین و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای اندازه گیری خلاقیت دانش-آموزان, از پرسشنامه خلاقیت تورنس شامل 60 گویه و 4 مولفه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه, توسط سه نفر از صاحب نظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ, 0.78 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها, با استفاده از نرم افزار SPSS18 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها, از روش های آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل مانکوا (UNIANCOVA) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل, از لحاظ خلاقیت و مولفه های سیالی, ابتکار و بسط تفاوت معنادار وجود دارد اما در مولفه ی انعطاف تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل یافت نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر افزایش خلاقیت و افزایش مولفه های سیالی, ابتکار و بسط موثر است اما بر مولفه انعطاف تاثیری ندارد. همچنین, میانگین بعد انعطاف در پسران بیشتراز دختران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظیم پور، رضا، عیسوی، محسن، و عظیم پور، احسان. (1396). اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/356825/fa

    Vancouver: کپی

    عظیم پور رضا، عیسوی محسن، عظیم پور احسان. اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/356825/fa

    IEEE: کپی

    رضا عظیم پور، محسن عیسوی، و احسان عظیم پور، “اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 1–26، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356825/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا