مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,469
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خطاهای دیکته نویسی دانش آموزان مدارس ابتدایی در جمعیت های ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 58

چکیده

 سابقه و هدف: دیکته از جمله مهارت های آموزشی بسیار مهمی است که نیاز به پردازش های متعدد مغزی دارد. نقص در هر بخش یا فرآیند می تواند منجر به یک خطای نوشتاری شود, شناسایی خطاهای شایع می تواند به فهم بهتر علل این خطاها و ارایه راه کارهای موثر برای حذف یا تعدیل آن ها در کودکان دبستانی کمک کند. هدف این مطالعه بررسی و شناسایی انواع خطاهای دیکته در دانش آموزان پایه های مختلف ابتدایی شهرهای بابل و سمنان بود.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی بین دانش آموزان مقطع ابتدایی کلاس اول تا پنجم در شهر سمنان (2215 دانش آموز, 1272 دختر و 1943 پسر) و بابل (1664 دانش آموز, 901 دختر و 763 پسر) و جمعا روی 3879 نمونه انجام شد. نمونه ها از میان دانش آموزانی با بهره هوشی و شنوایی طبیعی و بدون هرگونه آسیب مغزی انتخاب شدند. با استفاده از متن های متناسب با هر پایه نمونه دیکته توسط معلم به روش معمول گرفته شد.یافته  ها: بین دانش آموزان دو شهر به لحاظ فراوانی در هر خطا در اغلب پایه ها و اغلب خطاها تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. خطاهایی که درصد فراوانی دانش آموزان در هر پنج پایه در آن ها تفاوت آماری مشترک و معنی داری نشان می دهند عبارتند از حافظه بینایی, آموزشی و نارسانویسی (p<0.001). درصد فراوانی دانش آموزان سمنانی در انواع خطاها در پایه اول و دوم نسبت به دانش آموزان بابلی میانگین بیش تری را به خود اختصاص می دهند اما در پایه های بالاتر این وضعیت کاملا برعکس می شود.نتیجه گیری: با توجه به عدم پراکنش یکسان دانش آموزان در هر خطا به نظر می رسد که تمرکز راه کارهای درمانی و آموزشی باید بر اساس دانش آموزان مناطق مختلف, متفاوت باشد. هم چنین با توجه به این که فراوانی دانش آموزان هر دو شهر در خطاهای توالی دیداری و نارسانویسی کم ترین و در خطاهای حافظه بینایی, آموزشی و دقت بیش ترین میانگین ها را به خود اختصاص داده اند لزوم توجه هر چه بیش تر به این حیطه ها مشخص می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سعدالهی، علی، سلمانی، معصومه، افتخاری، زهرا، بختیاری، جلال، کسبی، فاطمه، محمدی، امید، مداح، مرضیه، رضایی، حسین، و قربانی، راهب. (1389). خطاهای دیکته نویسی دانش آموزان مدارس ابتدایی در جمعیت های ایرانی. کومش، 12(1 (پیاپی 37))، 53-58. SID. https://sid.ir/paper/356984/fa

Vancouver: کپی

سعدالهی علی، سلمانی معصومه، افتخاری زهرا، بختیاری جلال، کسبی فاطمه، محمدی امید، مداح مرضیه، رضایی حسین، قربانی راهب. خطاهای دیکته نویسی دانش آموزان مدارس ابتدایی در جمعیت های ایرانی. کومش[Internet]. 1389؛12(1 (پیاپی 37)):53-58. Available from: https://sid.ir/paper/356984/fa

IEEE: کپی

علی سعدالهی، معصومه سلمانی، زهرا افتخاری، جلال بختیاری، فاطمه کسبی، امید محمدی، مرضیه مداح، حسین رضایی، و راهب قربانی، “خطاهای دیکته نویسی دانش آموزان مدارس ابتدایی در جمعیت های ایرانی،” کومش، vol. 12، no. 1 (پیاپی 37)، pp. 53–58، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356984/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button