مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در اصلاح رفتارهای پرخطر در بیماران مبتلا به تب مالت

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 89

چکیده

 زمینه و هدف: الگوی توانمندسازی خانواده محور یکی از الگوهای مطرح در زمینه توانمندسازی بیماران در جهت اصلاح رفتارهای پرخطر است. با توجه به گسترده بودن عوارض بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری تب مالت در جامعه, بر آن شدیم تاثیر این الگو را در اصلاح رفتارهای پرخطر بیماران مبتلا به تب مالت مورد ارزیابی قرار دهیم.روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی که در سال 1392 بر روی 76 نفر از بیماران مبتلا به تب مالت به صورت تصادفی سازی طبقه ای در شهرستان چالدران اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته در پنج سازه دانش, نگرش, خودکارآمدی, عزت نفس و رفتار, طی دو مرحله (ابتدای مطالعه- 2 ماه بعد از مداخله) گردآوری گردید. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های تی زوجی و مستقل در سطح معنی داری 0.05, استفاده شد.یافته ها: میانگین سن بیماران 14.7±37.9 بود. در گروه مداخله, میانگین نمرات دانش (P<0.001), نگرش ((P<0.001, خودکارآمدی (P<0.001), عزت نفس (P<0.001) و رفتار (P<0.001) به طور معنی داری افزایش یافته است اما تغییرات ایجاد شده در نمرات دانش (P=0.293), نگرش (P=0.106), خودکارآمدی (P=0.225), عزت نفس (P=0.105) و رفتار (P=0.303) در گروه کنترل معنی دار نبود. میانگین نمرات تمام سازه ها در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله به طور معنی داری افزایش یافته بود (p<0.05).نتیجه گیری: برنامه های مداخلاتی منظم و استفاده از تئوری های آموزشی به عنوان یک روش اثربخش در اصلاح رفتارهای پرخطر در بیماران مبتلا به تب مالت می باشد, لذا چنین برنامه هایی باید در سطح وسیعی اجرا گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بابازاده، توحید، بنای جدی، مرتضی، شجاعی زاده، داوود، مرادی، فاطمه، میرزاییان، کتایون، و قیسوندی، الهام. (1395). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در اصلاح رفتارهای پرخطر در بیماران مبتلا به تب مالت. زیست پزشکی جرجانی (حکیم سید اسماعیل جرجانی)، 4(2)، 80-89. SID. https://sid.ir/paper/356998/fa

Vancouver: کپی

بابازاده توحید، بنای جدی مرتضی، شجاعی زاده داوود، مرادی فاطمه، میرزاییان کتایون، قیسوندی الهام. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در اصلاح رفتارهای پرخطر در بیماران مبتلا به تب مالت. زیست پزشکی جرجانی (حکیم سید اسماعیل جرجانی)[Internet]. 1395؛4(2):80-89. Available from: https://sid.ir/paper/356998/fa

IEEE: کپی

توحید بابازاده، مرتضی بنای جدی، داوود شجاعی زاده، فاطمه مرادی، کتایون میرزاییان، و الهام قیسوندی، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور در اصلاح رفتارهای پرخطر در بیماران مبتلا به تب مالت،” زیست پزشکی جرجانی (حکیم سید اسماعیل جرجانی)، vol. 4، no. 2، pp. 80–89، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356998/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button