Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,030
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,060
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس بر کاهش شدت لکنت دختران نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: لکنت شناخته شده ترین اختلال درزمینه روانی گفتار بوده و باوجود بررسی های گسترده هنوز به صورت اختلالی چندبعدی باقی مانده است. هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی تاثیر گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس بر کاهش شدت لکنت افراد 12 تا 18 سال, در شهر اصفهان بود.روش بررسی: پژوهش حاضر, نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان دختر دارای لکنت بین سنین 12 تا 18 سال تشکیل دادند که در پاییز و زمستان سال 1396 به کلینیک های دولتی و خصوصی گفتاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کردند. به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 34نفر انتخاب شدند. از این نمونه 17 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گفتاردرمانگر آن ها پیش آزمون را انجام داد. هم زمان با جلسات گفتاردرمانی جلسات رفتاردرمانی شناختی برای گروه آزمایش انجام شد؛ سپس از آن ها پس آزمون به عمل آمد. ابزار استفاده شده در این پژوهش آزمون شدت لکنت SSI4 بود. داده ها بااستفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) با نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: نتایج بهبود معناداری در نمرات بسامد و دیرش و رفتارهای فیزیکی همراه در گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل نشان داد (p<0.001)نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر, گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس می تواند به بهبود لکنت نوجوانان بیانجامد؛ بنابراین, می توان از گفتاردرمانی و رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس هم زمان برای بهبود لکنت در افراد و درمان سریع تر آنان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعیدمنش، محسن، و نژاداکبری راوری، فاطمه. (1396). تاثیر گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس بر کاهش شدت لکنت دختران نوجوانان. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/357160/fa

    Vancouver: کپی

    سعیدمنش محسن، نژاداکبری راوری فاطمه. تاثیر گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس بر کاهش شدت لکنت دختران نوجوانان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/357160/fa

    IEEE: کپی

    محسن سعیدمنش، و فاطمه نژاداکبری راوری، “تاثیر گفتاردرمانی همراه با رفتاردرمانی شناختی مدیریت استرس بر کاهش شدت لکنت دختران نوجوانان،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357160/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا