مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی برای برنامه سوم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف اساسی این مقاله تدوین و ارائه یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی است. نتایج تجربی درباره نیروی انسانی مورد نیاز در طول برنام سوم توسعه, بر حسب گروههای شغلی, رشته های تحصیلی و مقاطع تحصیلی است. نخست نتایج تجربی در حل «حل پایه» ارائه شده است. در حل پایه فرض گردیده که نرخ رشد برخی از متغیرهای عمده اقتصاد کلان بر مبنای اهداف مندرج در برنامه سوم تعیین شود. محاسبات بر مبنای الگوی پویای چند بخشی نیروی انسانی نشان می دهند که میزان ازدیاد اشتغال در طول برنامه حدود 1870 هزار نفر و کمتر از نصف پیش بینی برنامه سوم است. با توجه به وابستگی نیروی انسانی مورد نیاز به نرخ رشد تولید و مسیر زمانی متغیرهای عمده اقتصادی, آزمایشهای پویای مقایسه ای متعدد به عمل آمد تا آزمایشهای روند زمانی نیروی انسانی بر حسب گروه های مختلف شغلی, رشته ها و مقاطع تحصیلی, تحت گزینه های سیاستی متفاوت محاسبه گردد. در نخستین آزمایش مقایسه ای, فرض گردید که نرخ رشد هزینه های دولتی به عنوان یک سیاست انبساطی یک درصد بیش از اهداف برنامه باشد. مضاف بر اینکه هزینه های سرمایه گذاری نیز به نحوی افزایش یابند که امکان افزایش تولید را در طول سالهای برنامه میسر سازد.نتایج حاصل از حل عددی الگو نشان می دهد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 145 هزار نفر در مقایسه با حل پایه افزایش می یابد و به حدود 2015 هزار نفر بالغ می گردد. در دومین آزمایش مقایسه ای, فرض شده است که نرخ رشد هزینه های خصوصی به عنوان یک سیاست انبساطی یک درصد بیش از هدف برنامه است. نتایج تجربی نشان می دهند که اثر اتخاذ سیاست های انبساطی در جهت ازدیاد نرخ رشد هزینه های دولتی براشتغال در طول برنامه توسعه سوم است. نتایج حاصل از حل عددی الگو نشان می دهند که چنین سیاستی باعث می گردد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 645 هزار نفر _ در مقایسه با حل پایه _ افزایش یابد و به حدود 2515 هزار نفر بالغ گردد. بر مبنای آزمایش های مقایسه ای متعدد, سعی شد که نرخ رشد هزینه های خصوصی و دولتی و سرمایه گذاری سازگار با اهداف رشد هزینه های مزبور به نحوی تعدیل گردد که ازدیاد اشتغال در طول برنامه سوم تا سر حد مقدور به اهداف تعیین شده در برنامه نزدیک شود با ملاحظه نتایج آزمایش های پویای مقایسه ای, فرض گردید که نرخ رشد هزینه های خصوصی, و همچنین نرخ رشد هزینه های خصوصی به عنوان یک سیاست انبساطی, هر دو درصد بیش از هدف برنامه باشند. نتایج تجربی نشان می دهند که چنین سیاستی باعث می گردد که میزان اشتغال در طول برنامه سوم حدود 1730 هزار نفر در مقایسه با حل پایه افزایش یابد و به حدود 3600 نفر بالغ گردد. تحت عناوین آزمایشهای مقایسه 4, 5, 6 و 7, متناظر با حل پایه و آزمایش های مقایسه ای 1, 2 و 3, با ملحوظ داشتن روند صعودی برای نسبت نیروی کار متخصص به کل نیروی شاغل و روند نزولی برای نسبت بیسوادان به کل نیروی کار شاغل, ساختار نیروی کار بر حسب مقاطع تحصیلی, در طول دوره برنامه ریزی محاسبه گردید. نتایج تجربی نشان می دهند که منظور نمودن روند صعودی برای نسبت نیروی کار متخصص به کل نیروی کار شاغل, تغییرات قابل ملاحظه برای میزان اشتغال نیروی کار متخصص به دنبال خواهد داشت برای نمونه, آزمایش مقایسه ای 3 را که به اهداف اشتغال برنامه سوم نزدیک تر است در نظر می گیریم جایگزینی نیروی کار با سطوح تحصیلی بالاتر به جای نیروی کار با سطوح تحصیلی پایین تر موجب می گردد که در سال 1383, با حدود 839 هزار نفر افزایش, به حدود 2818 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 7 تغییر یابد در سال 1388, نیروی کار متخصص از حدود 2473 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 3, با افزایش برابر با حدود 1705 هزار نفر, به حدود 4178 هزار نفر در آزمایش مقایسه ای 7 بالغ می گردد. با توجه به اینکه تقاضا برای نیروی کار در طول برنامه سوم در سطوح مختلف شغلی و در مقاطع تحصیلی متفاوت, به مراتب کمتر از میزان انتظار برای کاهش نرخ بیکاری است, اتخاذ سیاست های انبساط اقتصادی, به نحوی که هم تقاضای بخش دولتی و هم بخش خصوصی را افزایش دهد توصیه می گردد هدف از اتخاذ تدابیر انبساطی اقتصادی ازدیاد تولید و, به تبع آن, سطح اشتغال در گروه های مختلف شغلی و در مقاطع تحصیلی مختلف است. در این زمینه, سیاست هایی که در جهت ازدیاد عرضه و ظرفیت تولید اقتصاد کشور عمل می کنند, با توجه به تبعات احتمالی آن در مورد ازدیاد قیمت ها, رجحان دارد. لذا, در اتخاذ سیاست های انبساطی اقتصادی, تاکید اساسی باید بر افزایش سرمایه گذاری و رفع موانع و محدودیت های اداری, مالی, و اعتباری در جهت ازدیاد انگیزه سرمایه گذاری خصوصی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذوالنور، سیدحسین، و صارم، علی. (1381). یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی برای برنامه سوم . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 8(4 (26))، 1-42. SID. https://sid.ir/paper/357711/fa

    Vancouver: کپی

    ذوالنور سیدحسین، صارم علی. یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی برای برنامه سوم . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1381؛8(4 (26)):1-42. Available from: https://sid.ir/paper/357711/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین ذوالنور، و علی صارم، “یک الگوی چند بخشی و پویای برنامه ریزی نیروی انسانی برای برنامه سوم ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 8، no. 4 (26)، pp. 1–42، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button