مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در گفتار خودانگیخته

صفحات

 صفحه شروع 178 | صفحه پایان 183

چکیده

 سابقه و هدف: پژوهش های متعددی به بررسی ارتباط لکنت با عوامل زبان شناختی مختلف پرداخته اند. هدف از این پژوهش, تعیین و مقایسه تاثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در سطح گفتار خودانگیخته می باشد. نتایج حاصله می توانند جهت شناخت بیش تر ماهیت لکنت و نیز یافتن شیوه های مناسب تر برای درمان آن کاربرد داشته باشند.مواد و روش ها: این مطالعه, یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. 10 کودک لکنتی و 10 کودک غیرلکنتی تک زبانه و فارسی زبان 6 - 4 ساله که از لحاظ سن و جنس با هم دیگر مطابقت داشتند, مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش, ابتدا نمونه ای 30 دقیقه ای از گفتار خودانگیخته کودک تهیه شد و سپس گفته های هر کودک از لحاظ میزان ناروانی و پیچیدگی نحوی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات, با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در هر دو گروه کودکان لکنتی و غیرلکنتی بین جملات ساده و پیچیده تفاوت معناداری از لحاظ میزان ناروانی وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که در سطح گفتار خودانگیخته, کودکان لکنتی و غیرلکنتی با افزایش پیچیدگی نحوی دچار میزان ناروانی بیش تری می شدند و نیز کودکان لکنتی با افزایش پیچیدگی نحوی, میزان ناروانی بیش تری را نسبت به کودکان غیرلکنتی نشان می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حارث آبادی، فاطمه، پولادی، شیدا، محمودی بختیاری، بهروز، و کمالی، محمد. (1389). تاثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در گفتار خودانگیخته. کومش، 11(3 (پیاپی 35))، 178-183. SID. https://sid.ir/paper/358008/fa

    Vancouver: کپی

    حارث آبادی فاطمه، پولادی شیدا، محمودی بختیاری بهروز، کمالی محمد. تاثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در گفتار خودانگیخته. کومش[Internet]. 1389؛11(3 (پیاپی 35)):178-183. Available from: https://sid.ir/paper/358008/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حارث آبادی، شیدا پولادی، بهروز محمودی بختیاری، و محمد کمالی، “تاثیر پیچیدگی نحوی بر میزان ناروانی گفتار کودکان لکنتی و غیرلکنتی فارسی زبان در گفتار خودانگیخته،” کومش، vol. 11، no. 3 (پیاپی 35)، pp. 178–183، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button