مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) در دانش آموزان: کاربرد نظریة شناختی اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 581 | صفحه پایان 589

چکیده

 مقدمه: کمردرد از جمله اختلالات شایع ستون فقرات است. دغدغة اصلی افزایش میزان شیوع آن در دانش آموزان است که می تواند ناتوانی در بزرگسالی را سبب شود. هدف از این پژوهش توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و مبتنی بر نظریة شناختی-اجتماعی(SCT), در دانش آموزان بود. مدل مفروض شامل: مهارت ها, دانش اصول مراقبت از ستون فقرات, خودکارآمدی و باورهای انتظار نتیجه به عنوان متغیرهای مستقل و رفتار مراقبت از ستون فقرات به عنوان متغیر وابسته بود. مواد و روش کار: داده های 204 دانش آموز مدارس ابتدایی دولتی تهران, در بازة زمانی مهر ماه تا آبان ماه سال تحصیلی 98-1397 با استفاده از پرسشنامة ساختارمند, جمع آوری شد. براساس داده ها, مدل مفروض با روش تحلیلی مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS, نسخة 24 و لیزرل نسخة 80/8 بررسی شد. یافته ها: اثر مهارت ها, دانش, خودکارآمدی و باورهای انتظار پیامد بر رفتار مراقبت از ستون فقرات دانش آموزان به ترتیب: 73/0(42/13t-value=), 42/0 (71/6t-value=), 87/0 (67/16t-value=), 55/0 (95/4t-value=), بود. به علاوه, شاخص های برازش مانند شاخص برازش مقایسه ای ( CFI), شاخص برازش هنجار یافته (NFI), شاخص نسبت کای اسکوئر به درجه آزادی ( χ 2/df) و ریشة میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) نیکویی برازش مدل را نشان دادند. نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد مشارکت کنندگانی که مهارت ها, دانش, خودکارآمدی و باورهای قوی تری دارند؛ به احتمال زیاد, رفتار صحیح مراقبت از ستون فقرات را از خود بروز خواهند داد. با توجه به این مسئله, مداخلات مدرسه محور پیشگیری کننده از کمر درد, باید این عوامل شناختی را در نظر بگیرد و با استفاده از راهبردهای تغییر مناسب, آن ها را بهبود دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبری چهره برق، زهرا، طوافیان، صدیقه السادات، و منتظری، علی. (1399). توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) در دانش آموزان: کاربرد نظریة شناختی اجتماعی. پایش، 19(5 )، 581-589. SID. https://sid.ir/paper/358276/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری چهره برق زهرا، طوافیان صدیقه السادات، منتظری علی. توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) در دانش آموزان: کاربرد نظریة شناختی اجتماعی. پایش[Internet]. 1399؛19(5 ):581-589. Available from: https://sid.ir/paper/358276/fa

    IEEE: کپی

    زهرا اکبری چهره برق، صدیقه السادات طوافیان، و علی منتظری، “توضیح رفتار مراقبت از ستون فقرات با روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) در دانش آموزان: کاربرد نظریة شناختی اجتماعی،” پایش، vol. 19، no. 5 ، pp. 581–589، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358276/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button