مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,019
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس)

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 209

چکیده

 امروزه ثابت شده است که توفیق یک کشور در زمینه های اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, فرهنگی و... در گرو برخورداری از یک نظام آموزشی منسجم و پویاست. برنامه های آموزشی برای ارتقاء کیفیت و داشتن پویایی نیاز به ارزشیابی و بررسی های کیفی و کمی دارند. این پژوهش با هدف ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی بمنظور ارتقاء کیفی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پژوهش از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از لحاظ نوع هدف کاربردی می باشد که با انجام بررسی های جامع در ادبیات و پیشینه موضوع, چارچوب نظری و مدل مفهومی این پژوهش ترسیم گردید. جامعه پژوهش, نظرات ذینفعان آموزشی {اعضاء هیات علمی (ارزیابی شونده), سرپرستان (مافوق ها), دانشجویان (مشتریان)} واحدهای گوناگون دانشگاه آزاد استان فارس تشکیل می دهد که با بررسی پژوهشگر در 24 واحد فعال در استان فارس, حدود 125000 هزار نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 380 نفر (فرمول کرجسی و مورگان) حجم نمونه انتخاب شدند. بمنظور گردآوری داده ها از یک پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن مورد تایید کارشناسان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.84 محاسبه شد. پرسش نامه محقق ساخته شامل مولفه موثر در شایستگی در پنج محور کلی به گردآوری داده ها می پردازد. سپس با روش ارزیابی 360 درجه مورد اجرا قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی, ویلکاکسون و فریدمن) استفاده شد که نتایج پژوهش: 1. ترسیم مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی (ابعاد اصلی و مولفه های ابعاد شایستگی و تعیین شاخص های ارزیابی شایستگی های هیات علمی) بوده و 2. در زمینه ارزیابی وضعیت موجود از دیدگاه ذینفعان, اساتید از لحاظ ابعاد و مولفه های صلاحیت های مهارتی, ارزشی, نقشی و فردی وضعیت مطلوب وجود دارد, اما در بعد کارکردی و زیرمولفه های آن وضعیت نامطلوب و پایین حد متوسط (3) ارزیابی شده است و نتایج رتبه بندی ارزیابی ابعاد شایستگی های هیات به ترتیب بیش ترین اولویت مربوط به بعد مهارتی و کم ترین اولویت مربوط به بعد کارکردی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سیداحمد، ماشینچی، علی اصغر، و محمدخانی، کامران. (1395). ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4 (پیاپی 28))، 185-209. SID. https://sid.ir/paper/359033/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سیداحمد، ماشینچی علی اصغر، محمدخانی کامران. ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1395؛7(4 (پیاپی 28)):185-209. Available from: https://sid.ir/paper/359033/fa

    IEEE: کپی

    سیداحمد هاشمی، علی اصغر ماشینچی، و کامران محمدخانی، “ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هیات علمی در نظام دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس)،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 185–209، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359033/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا