مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,590
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه کارکردهای اجرایی (بازداری، به روز رسانی و تغییرپذیری) و خلق مثبت و منفی با میزان خلاقیت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 148

چکیده

 هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر, بررسی نقش سه کارکردهای اجرایی به روز رسانی, بازداری و تغییرپذیری و خلق مثبت و منفی با میزان خلاقیت است.روش: این پژوهش در مقوله طرح های توصیفی (همبستگی) قرار دارد. تعداد 120 نفر از دانشجویان, ابتدا پرسش نامه مقیاس عاطفه مثبت و منفی و آزمون خلاقیت تورنس فرم ب را تکمیل نمودند, سپس توسط آزمون های نرم افزاری کارکردهای اجرایی در فضای روان سنجی مورد سنجش قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان داد افزایش خلق مثبت با خلاقیت (تفکر واگرا) ارتباط مثبت دارد و خلق منفی با خلاقیت ارتباط منفی دارد. بعلاوه نشان داده شد که در خلق مثبت به روز رسانی بیشترین سهم را پیش بینی مولفه های خلاقیت بازی می کند, بازداری تنها در تولید ایده های بدیع (ابتکار) و نه سیالی و بسط ایده ها نقش دارد اما تغییرپذیری قادر به پیش بینی هیچ کدام از مولفه های خلاقیت نیست.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داده است که خلق مثبت نسبت به خلق منفی منجر به تسهیل عملکرد خلاق می شود. خلق مثبت با بهبود حافظه کاری و پردازش های بالا-پایین تفکر خلاق را بهبود می بخشد و بازداری تنها در مرحله ابتکار یا تولید ایده ها نقش دارد. می توان از این پژوهش استنباط کرد که تفکر خلاق تنها یک فرآیند فکری خود انگیخته و یا هیجانی صرف نیست و به فعالیت های بالا-پایین کنترل شده نیز بستگی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخرآوری، کتایون، عبدالهی، محمدحسین، و شاهقلیان، مهناز. (1396). رابطه کارکردهای اجرایی (بازداری, به روز رسانی و تغییرپذیری) و خلق مثبت و منفی با میزان خلاقیت دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 127-148. SID. https://sid.ir/paper/359055/fa

    Vancouver: کپی

    فخرآوری کتایون، عبدالهی محمدحسین، شاهقلیان مهناز. رابطه کارکردهای اجرایی (بازداری, به روز رسانی و تغییرپذیری) و خلق مثبت و منفی با میزان خلاقیت دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):127-148. Available from: https://sid.ir/paper/359055/fa

    IEEE: کپی

    کتایون فخرآوری، محمدحسین عبدالهی، و مهناز شاهقلیان، “رابطه کارکردهای اجرایی (بازداری, به روز رسانی و تغییرپذیری) و خلق مثبت و منفی با میزان خلاقیت دانشجویان،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 127–148، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا