مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه و هدف: نظریه های یادگیری راهنمای اساسی برنامه ریزی نظامهای آموزشی هستند. در کلاس های درس نیز معلمین می توانند با دانستن اصول کلی این نظریه ها از این دانش خود در جهت آموزش موثرتر, با توجه به موفقیت های مختلف یادگیری که در آن قرار می گیرند, استفاده کنند.مرور مطالعات:در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی انتقادی نظریه های مختلف یادگیری و کاربرد آنها در آموزش, بویژه در آموزش پرستاری پرداخته شده است. در مورد هر مکتب, دیدگاههای اصلی آن, افراد مختلفی که در بنیانگذاری و پیشرفت آن نقش داشته اند, و نظریه های اصلی آن ارایه شده کاربردهای عملی آن و نقاط قوت و ضعف آن مورد بحث قرار گیرد.رفتار گرایان عقیده دارند که یادگیری, تغییر در رفتار قابل مشاهده است و وقتی رخ می دهد که ارتباطی بین دو رویداد, یک محرک و یک پاسخ رخ دهد. به عبارت دیگر آنها معتقدند که فراگیران باید با تقویت رفتاری که نتایج مثبت دارد, برای عملکرد خوب شرطی شوند. از جمله کاربردهای این رویکرد, اثرگذاری بر واکنش های عاطفی فراگیران است. پاسخهای عاطفی به یک تجربه ممکن است مثبت یا منفی باشد. تجزیه بد منجر به ترس یا اضطراب می شود که این ترس و اضطراب ممکن است در موقعیت های مشابه بعدی, یا حتی بعد از تعمیم, در موقعیت های دیگر نیز چنین احساسات ناخوشایندی را برانگیزد. با شرطی کردن کلاسیک می توان واکنشهای ترس-اضطراب را از بین برد. از بین نظریه های این رویکرد, کارهای ثراندایک, اکسینر و بندورا, مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. روانشناسان شناختی بر خلاف رفتارگرایان معتقدند که یادگیری یک فرایند درونی هدفمند است و به تفکر, درک, سازماندهی و آگاهی توجه دارند. آنها می گویند این نوع یادگیری را نمی توان بطور مستقیم مورد مشاهده قرار داد زیرا با تغییر در ظرفیت و قابلیت فرد در پاسخ دهی همراه است الزاما بلافاصله باعث تغییر رفتار نمی شود.شناخت گرایان عقیده دارند که دانش آموزان باید به مهارتهای پرسشگری و حل مساله تجهیز شوند تا توسط اکتشاف و پردازش اطلاعات یاد بگیرند. آنها بطور فعال با حل مساله, جستجوی اطلاعات جدید, و بازنگری تجربیات گذشته خود برای درک بهتر درگیر می شوند. از بین این گروه, به نقد نظریه گشتالت, ورتهایمز, برنر, آزوبل و مدل پردازش اطلاعات گانیه خواهیم پرداخت و به کاربردهای آن در آموزش پرستاری می پردازیم. انسان گراها در یادگیری به احساسات و تجربیات توجه دارند. بر اساس نظریه مازلو, انسان برای رسیدن به Self Actualization باید نیازهای سطح پایین ترش (امنیت و راحتی) تا حدی ارضا شود. بنابراین هدف غایی آموزش, رسیدن به حد نهایی پتانسیل رشد فردی است. آنها, از جمله کارل را جرز از دیدگاه فراگیر محور پشتیبانی می کنند و معتقد به یک پیوستار معنایی هستند که در یک سوی آن موادی قرار دارند که Personal meaning ندارند و یادگیری آنها تنها ذهن را درگیر می کند و به احساس و کلیت فرد ارتباطی ندارد و ارضا کننده نیست. در انتهای دیگر پیوستار یادگیری تجربی با معنی و پرمفهوم واقع شده است که هم ذهن و هم احساس شخص را به کار می گیرد. از این گروه نیز تمرکز اصلی بر کارهای راجزر, ناولز خواهد بود.بحث و نتیجه گیری: در پایان می توان نتیجه گرفت که استفاده از هر کدام از این تئوری ها در جای خود مطلوب و نتیجه بخش خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضرغام، علی. (1382). نظریه های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 43-44. SID. https://sid.ir/paper/359317/fa

    Vancouver: کپی

    ضرغام علی. نظریه های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):43-44. Available from: https://sid.ir/paper/359317/fa

    IEEE: کپی

    علی ضرغام، “نظریه های یادگیری و کاربرد آنها در آموزش پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 43–44، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359317/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button