مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر غنی سازی ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 127

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر, با هدف تعیین تاثیر غنی سازی ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران بود.روش بررسی:بدین منظور 15 شیرخوار 5 تا 8 ماهه سالم به صورت تصادفی از مرکز شیرخوارگاه آمنه شهر تهران انتخاب شدند و به صورت همگن از نظر سنی در گروه های تمرین (8 نفر, با میانگین سنی 2±6.5) و بی تمرین (7 نفر, با میانگین سنی2 ±6.5) قرار گرفتند. شیرخواران گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 جلسه در هفته) و هر جلسه 60 دقیقه در محیط غنی شده اداراکی- حرکتی (شامل در دسترس بودن ابزار متنوع دستکاری و جابجایی) قرار گرفتند. پس از پایان 36 جلسه ,در مرحله اول اندازه گیری, مهارت های حرکتی درشت شیرخواران با استفاده از مقیاس رشد حرکتی پی بادی ارزیابی شد. سه ماه بعدی کلیه شیرخواران در شرایط یکسان و عادی نگهداری شدند. در مرحله دوم ,پس از گذشت این سه ماه, مهارت های حرکتی درشت شیرخواران و مجددا با استفاده از مقیاس رشد حرکتی پی بادی ارزیابی شدند. داده های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب (زمان)2×(گروه)2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد, در متغیر معادل سنی حرکات درشت, اثر اصلی گروه (15.50=10 و 1 F و (p=0.003 و اثر اصلی مراحل اندازه گیری (56.95= 10و 1 F و(P=0.001  معنادار بود. تعامل میان گروه و مراحل اندازه گیری (1.95=10 و 1 F و (P=0.19 معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد, در متغیر نمره مقیاس بندی شده, اثر اصلی گروه (8.53=10 و 1 F و (P=0.015 و اثر اصلی مراحل اندازه گیری (151.60=10 و 1 F و (P=0.001 معنادار بود. تعامل میان گروه و مراحل اندازه گیری (0.66= 10  1 F وو (P=0.43 معنادار نبود.نتیجه گیری: به طور کلی, نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد, تجربه ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد حرکات درشت بعدی شیرخواران تاثیر مثبتی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فارسی، علیرضا، عبدلی، بهروز، کاویانی، اکرم، و کاویانی، مریم. (1390). تاثیر غنی سازی ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(1)، 117-127. SID. https://sid.ir/paper/359474/fa

    Vancouver: کپی

    فارسی علیرضا، عبدلی بهروز، کاویانی اکرم، کاویانی مریم. تاثیر غنی سازی ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(1):117-127. Available from: https://sid.ir/paper/359474/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا فارسی، بهروز عبدلی، اکرم کاویانی، و مریم کاویانی، “تاثیر غنی سازی ادراکی- حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 1، pp. 117–127، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button