Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهکارهای اصلاح مکالمه در کودکان طبیعی 3 تا 5 ساله شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: مهارت های اصلاح مکالمه, یکی از مهم ترین مهارت های کاربرد شناختی زبان و از دسته مهارت های مکالمه ای می باشد. اهمیت این مهارت ها به وی‍ژه در مورد کودکان دچار نقایص زبانی از قبیل کودکان کم شنوا یا دچار نقص ویژه زبان که نیاز به اصلاح نقایص ارتباطی دارند, به شدت احساس می شود. اطلاعات آسیب شناسان گفتار و زبان در زمینه چنین مهارتی و شکل طبیعی استفاده از راه کارهای اصلاح مکالمه (تکرار, بازگویی, افزایش و اصلاح سرنخی) بسیار محدود و مبتنی بر حدس و گمان می باشد. این پژوهش به معرفی و مقایسه این راه کارها در کودکان طبیعی 3, 4 و 5 ساله پرداخت.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی, کاربرد انواع راه کارهای اصلاح مکالمه در 72 نمونه از کودکان دختر و پسر فارسی زبان شهر اصفهان, در سه گروه سنی 3, 4 و 5 ساله به کمک دو کتابچه تصویری و ایجاد موقعیت درخواست توضیح, مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: راه کارهای بازگویی, اصلاح سرنخی و پاسخ های نامناسب با سن ارتباط معنی داری داشتند, ولی در مورد راه کارهای تکرار و افزایش, چنین ارتباط آماری به اثبات نرسید. در مورد جنس نیز تنها راه کار بازگویی در پسران, کاربرد بیشتری نسبت به دختران داشت.بحث: تکرار در هر مقطع سنی پرکاربردترین راه کار بود. استفاده از راه کار بازگویی در سنین پایین تر, شایع تر و با افزایش سن کاهش یافت. استفاده از راه کار اصلاح سرنخی نیز با افزایش سن بیشتر شد. این نتایج با نتایج پژوهش های خارج از کشور هم خوانی داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آقارسولی، زهرا، مدرسی، یحیی، نخشب، محبوبه، و کیهانی، محمدرضا. (1389). راهکارهای اصلاح مکالمه در کودکان طبیعی 3 تا 5 ساله شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی، 6(1)، 45-51. SID. https://sid.ir/paper/359625/fa

Vancouver: کپی

آقارسولی زهرا، مدرسی یحیی، نخشب محبوبه، کیهانی محمدرضا. راهکارهای اصلاح مکالمه در کودکان طبیعی 3 تا 5 ساله شهر اصفهان. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1389؛6(1):45-51. Available from: https://sid.ir/paper/359625/fa

IEEE: کپی

زهرا آقارسولی، یحیی مدرسی، محبوبه نخشب، و محمدرضا کیهانی، “راهکارهای اصلاح مکالمه در کودکان طبیعی 3 تا 5 ساله شهر اصفهان،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 6، no. 1، pp. 45–51، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359625/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا