مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

406
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 48

چکیده

 بهره گیری از معارف اخلاقی تربیتی نهج البلاغه نیازمند فهم مقاصد کلام حضرت علی7 است تا فارغ از تحمیل معنایی, دلالت های کلام آن حضرت روشن شود. این پژوهش با چنین هدفی انجام شده است تا با روش توصیفی تحلیلی, به بررسی کلمات آن حضرت بپردازد و به کشف خطوط کلی و تفکر کلان امیرالمؤمنین7 در باب اخلاق هنجاری دست یابد و با در نظر گرفتن آن, دلالت های روشی آن را استخراج کند. آنچه در این تلاش به بار آمد, نشان می دهد که آن حضرت7 ملاک بایستگی و نبایستگی یک عمل را در پیامدها و نتایج آن می دانند, به گونه ای که فضایل و رذایل اخلاقی نیز بر اساس غایات آنها, به صدق و کذب اخلاقی متصف می شوند. از سوی دیگر, آن دسته از روایات که موهم دیدگاه فضیلت گرایانه است, نوعی تفکر غایت گرا را نشان می دهد و دلالتی بر فضیلت گرایی محض ندارد. غایت گرایی موردنظر آن حضرت7 از دیدگاه های موجود, ممتاز است, به این دلیل که مبدأ و منتهای این حرکت غایی, توحید است. شاید بتوان نام «غایت گرایی توحیدی» را بر آن نهاد. در باب دلالت های تربیتی نیز آن حضرت برای نیل به غایت گرایی توحیدی از سه نوع اقدام تربیتی استفاده می کردند که بخشی متوجه شرایط مطلوب مربی است, بخشی به ظرفیت های متربی برمی گردد و برخی نیز ناظر به محتوا و ابزار تربیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهریاری، روح اله، هاشمی پیکر، سیدرضا، و دیبا، حسین. (1397). سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن. اخلاق وحیانی، 7(1 (پیاپی 15) )، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/359750/fa

    Vancouver: کپی

    شهریاری روح اله، هاشمی پیکر سیدرضا، دیبا حسین. سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن. اخلاق وحیانی[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 15) ):27-48. Available from: https://sid.ir/paper/359750/fa

    IEEE: کپی

    روح اله شهریاری، سیدرضا هاشمی پیکر، و حسین دیبا، “سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن،” اخلاق وحیانی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 15) ، pp. 27–48، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/359750/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button