مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان)

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 182

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش و یادگیری از فعالیت های اصلی دانشگاه ها بوده و رکن مهم و سرنوشت ساز توسعه انسانی می باشند و عامل تغییر و پیشرفت اجتماعی محسوب می شوند. تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان در فرآیند یادگیری, ازجمله عواملی است که می تواند در کارآمدی دانشگاه ها مفید باشد. باوجوداین امروزه سطح تعاملات اجتماعی در فضاهای دانشگاهی کاهش یافته است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که فضا باید واجد کیفیت بصری مطلوبی باشد تا در آن تعاملات اجتماعی صورت پذیرد. ازاین رو هدف از پژوهش حاضر, شناسایی معیارهای کیفیت بصری فضاهای آموزشی و بررسی میزان تأثیرگذاری این معیارها بر تعاملات اجتماعی دانشجویان می باشد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی می باشد و ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته می باشد. یافته ها: اطلاعات موردنیاز از 300 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به صورت تصادفی جمع آوری شد؛ که 40 گویه کیفیت بصری و 6 گویه تعاملات اجتماعی را می سنجند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از رگرسیون آنالیز نشان می دهند که بین بعضی از ابعاد کیفیت بصری شامل: تنوع, تضاد, وحدت, خوانایی, توالی, جذابیت, پاکیزگی و دسترسی با تعاملات اجتماعی رابطه ی معنی داری اثبات شده و میزان تأثیرگذاری آن ها متفاوت است. دسترسی بیشترین (بتای 82/0درصد) و تأکید (بتای 12/0 درصد) پایین ترین تأثیر را بر تعاملات اجتماعی دانشجویان داشته است. این امر بیانگر این نکته است که, میزان تعاملات دانشجویان در فضاهای دانشگاهی متأثر از سطح کیفیت بصری این فضاها می باشد. نتایج این پژوهش می تواند به معماران, طراحان و برنامه ریزان شهری در جهت طراحی فضاهای جدید یا توسعه فضاهای دانشگاهی مفید واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زهرائی، سیده بهشاد، و پژوهان فر، مهدیه. (1398). تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان). علوم و تکنولوژی محیط زیست، 21(1 (پیاپی 80) )، 169-182. SID. https://sid.ir/paper/360116/fa

    Vancouver: کپی

    زهرائی سیده بهشاد، پژوهان فر مهدیه. تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان). علوم و تکنولوژی محیط زیست[Internet]. 1398؛21(1 (پیاپی 80) ):169-182. Available from: https://sid.ir/paper/360116/fa

    IEEE: کپی

    سیده بهشاد زهرائی، و مهدیه پژوهان فر، “تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان)،” علوم و تکنولوژی محیط زیست، vol. 21، no. 1 (پیاپی 80) ، pp. 169–182، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360116/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button