Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,575
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همزیستی درون و برون معماری در ارسن نقش جهان

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 64

چکیده

 بیان مساله: معماری را می توان تنظیم رابطه درون و بیرون متاثر از ماهیت دو وجه آن دانست و معماری سنتی نیز به عنوان گنجینه دانش و تجربه پیشینیان می تواند از زوایای نوینی مورد کنکاش قرار گیرد. فرض بر این است که در معماری مکتب اصفهانی به عنوان دوره ای موثر از معماری ایران, همزیستی درون و بیرون دگرگون شده است. ● هدف: تحلیل فضایی و کالبدی بناهای شاخص میدان نقش جهان از منظر جایگاه, عوامل و چگونگی همزیستی درون و بیرون و نقش هر کدام در تکوین هویت شهری و معماری مجموعه, هدف اصلی این مقاله است. ● روش تحقیق: این پژوهش با یافته اندوزی کتابخانه ای و میدانی, به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و هدفی توسعه ای در راستای تقویت تفکر و طراحی معماری دارد. ● نتیجه گیری: نتایج تحقیق بیانگر رجحان نسبی فضاها و سیمای شهری بر نمود ویژه هر بنایی بوده, با این حال تعادلی بین درون و بیرون با اهمیت نسبی درون در هر بنا برقرار است. ارجحیت یافتن مقوله شهرسازی و رشد و توسعه شهر و توجه به مجموعه های شهری در مقابل تک بناهای مبتنی بر خلاقیت های فردی معمار در دوره صفوی, نوعی از توجه ویژه به " بیرون " قلمداد می شود که می تواند ناشی از نمایش قدرت حکومتی و رقابت در جهان اسلام باشد. در میدان نقش جهان تلفیق بازار با ابنیه عمومی به صورتی نوین و الحاق ایوان ستون دار در ابعاد وسیع و به صورت مطبق به بناها, از ابداعات معماری سبک اصفهانی است که ناشی از تغییر نگرش در رابطه درون و بیرون معماری است. همچنین اهمیت یافتن نقش آستانه از حیث معنایی و کارکردی در این دوره را می توان تاکیدی بر نمایش مرز و قلمرو و رعایت سلسله مراتب در معماری تلقی کرد, مهم ترین عنصر ناحیه تعاملی و منطقه گذار و جایی که دنیای درون و بیرون را در هم می آمیزد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محبوبی، قربان، مختابادامریی، سیدمصطفی، اعتصام، ایرج، و عطارعباسی، مصطفی. (1397). همزیستی درون و برون معماری در ارسن نقش جهان. باغ نظر، 15(58 )، 51-64. SID. https://sid.ir/paper/360349/fa

    Vancouver: کپی

    محبوبی قربان، مختابادامریی سیدمصطفی، اعتصام ایرج، عطارعباسی مصطفی. همزیستی درون و برون معماری در ارسن نقش جهان. باغ نظر[Internet]. 1397؛15(58 ):51-64. Available from: https://sid.ir/paper/360349/fa

    IEEE: کپی

    قربان محبوبی، سیدمصطفی مختابادامریی، ایرج اعتصام، و مصطفی عطارعباسی، “همزیستی درون و برون معماری در ارسن نقش جهان،” باغ نظر، vol. 15، no. 58 ، pp. 51–64، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360349/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا