مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

828
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده

صفحات

 صفحه شروع 196 | صفحه پایان 205

چکیده

 مقدمه: استروژن فرآیندهای زیادی مانند شکل پذیری سیناپسی, یادگیری و حافظه را در مغز تنظیم می کند. شواهد تجربی نشان داده اند که بین یائسگی و اختلال حافظه و اضطراب ارتباط وجود دارد که به نظر می رسد به علت فقدان استروژن باشد. در این مطالعه اثر متفورمین با خواص آنتی اکسیدانی که می تواند باعث ترمیم اختلالات یادگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب شود بررسی شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی بوده که 32 سر موش سوری ماده در محدوده وزنی 5±20 گرم به طور تصادفی به چهار گروه 8 تایی شامل گروه شم, اوارکتومی شده, اوارکتومی شده درمان با دوزهای 7 mg/kg و15 mg/kg متفورمین تقسیم شدند. نخست حیوانات اوارکتومی شدند و سپس به مدت 21 روز با دوزهای مذکور متفورمین و یا آب گاواژ شدند. سپس, رفتار شبه اضطرابی (با آزمون ماز به علاوه) و یادگیری لمسی (با آزمون شئ جدید) در گروه های مورد مطالعه بررسی شد. تفاوت بین گروه ها توسط آزمون ANOVA یک طرفه تحلیل شد.نتایج: نتایج مطالعه ما نشان داد که متفورمین با دوز 7 mg/kg و 15 mg/kg یادگیری لمسی را نسبت به گروه اوارکتومی به طور معنی داری بهبود می دهد. متفورمین با هر دو دوز در مقایسه با گروه اوارکتومی درصد زمان ورود حیوان به بازوی باز و درصد دفعات ورود حیوان به بازوی باز را به طور معنی داری افزایش داد.نتیجه گیری: متفورمین بخصوص با دوز7 mg/kg باعث بهبود در اضطراب و یادگیری لمسی در موش های سوری اوارکتومی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دلربایی، فاطمه، بهمنی، مریم، ایوبی، فاطمه، شمسی زاده، علی، فاطمی، ایمان، و توکلی، محمداله. (1396). اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 25(3)، 196-205. SID. https://sid.ir/paper/36038/fa

    Vancouver: کپی

    دلربایی فاطمه، بهمنی مریم، ایوبی فاطمه، شمسی زاده علی، فاطمی ایمان، توکلی محمداله. اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1396؛25(3):196-205. Available from: https://sid.ir/paper/36038/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه دلربایی، مریم بهمنی، فاطمه ایوبی، علی شمسی زاده، ایمان فاطمی، و محمداله توکلی، “اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 25، no. 3، pp. 196–205، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36038/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button