مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

777
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

888
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر هوش اخلاقی بر خودآگاهی دانش آموزان با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور ارائه مدل

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 114

چکیده

 هدف این پژوهش تاثیر هوش اخلاقی برخودآگاهی دانش آموزش بارویکرد تعلیم وتربیت اسلامی به منظور ارایه مدل بود. روش پژوهش برحسب هدف, کاربردی-بنیادی؛ برحسب نوع داده, آمیخته (کیفی-کمی) ازنوع اکتشافی؛ و برحسب زمان گرداوری داده مقطعی؛ برحسب روش گرداوری داده توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و معلمان مدارس شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع 23 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه دوم از جامعه آماری, شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال 1398 بودند که باروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای, 346 نفربه عنوان حجم نمونه انتخاب شد به منظور تحلیل داده ها در بخش کیفی نتایج مصاحبه کدگذاری شد و در بخش کمی نیز به منظور توصیف ویژگی های جمعیت شناسی و متغیرهای پژوهش از آمار توصیفی و از شاخص های درصد فراوانی, جدول و نمودار استفاده شد و در بخش استنباطی نیز به منظور آزمون سوالات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری, آزمونt تک نمونه ای و از نرم افزارهای SPSS-v23, Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های تشکیل دهنده هوش اخلاقی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی عبارت از درستکاری, مسیولیت پذیری, بخشش, دلسوزی, ارزش های اخلاقی و مهارت های ارتباطی بود. همچنین مولفه های خودآگاهی بر اساس رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی شامل خودآگاهی عمومی, خودآگاهی خصوصی, هوش هیجانی و. . . بود. همچنین نتایج نشان داد هوش اخلاقی و مولفه های آن بر خودآگاهی دانش آموزان بر اساس رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی تاثیر دارد. همچنین مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلبری، سیدهادی، فلاح، وحید، و صفاریان همدانی، سعید. (1399). تاثیر هوش اخلاقی بر خودآگاهی دانش آموزان با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور ارائه مدل. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(ویژه نامه )، 102-114. SID. https://sid.ir/paper/361401/fa

    Vancouver: کپی

    دلبری سیدهادی، فلاح وحید، صفاریان همدانی سعید. تاثیر هوش اخلاقی بر خودآگاهی دانش آموزان با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور ارائه مدل. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(ویژه نامه ):102-114. Available from: https://sid.ir/paper/361401/fa

    IEEE: کپی

    سیدهادی دلبری، وحید فلاح، و سعید صفاریان همدانی، “تاثیر هوش اخلاقی بر خودآگاهی دانش آموزان با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور ارائه مدل،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. ویژه نامه ، pp. 102–114، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا