Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

991
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت عملکرد (IPA)

صفحات

 صفحه شروع 289 | صفحه پایان 325

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر, ارزیابی تضمین کیفیت در آموزش نومعلمان با روش تحلیل اهمیت عملکرد بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی که در آن, داده های کیفی و کمی مورد نیاز, از طریق مصاحبه و دو پرسشنامه احصاء شده از مصاحبه ها, جمع آوری شدند. نمونه آماری در بخش کمی به کمک روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای شامل 110 شرکت کننده در دوره آموزشی و 25 مدرس و در بخش کیفی با شیوه نمونه گیری هدفمند تعداد 30 شرکت کننده و 16 مدرس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی داده های کیفی, از روش چک کردن اعضاء و جهت تعیین روایی پرسشنامه ها, از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد. همچنین پایایی پرسشنامه ها, با استفاده از روش آلفای کرونباخ (88/0 برای پرسشنامه فراگیران و 79/0 برای پرسشنامه مدرسان), محاسبه گردید. به منظور تحلیل داده ها, از روش تحلیل محتوای کیفی مصاحبه و همچنین روش های آماری شامل همبستگی پیرسون و اسپیرمن, ضریب تعیین, آزمون t همبسته و فرمول نمره افتراقی, استفاده شد. در نهایت پس از شناسایی مولفه های کیفیت در آموزش منابع انسانی, با روش تحلیل اهمیت عملکرد, ماتریس تضمین کیفیت آموزش منابع انسانی جدیدی مشتمل بر 48 مولفه برای تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی سیستیم آموزشی ایران ارائه گردید. نتایج نشان داد که مدرسان و فراگیران به طور مشترک شاخص های مطلوب و مناسب بودن مرکز آموزشی, تناسب مدت زمان دوره با حجم محتوا, همسطح بودن نسبی نو معلمان به لحاظ دانش و مهارت های مربوطه, و تسلط نو معلمان به مطالب پیش نیاز یادگیری محتوای دوره آموزشی, را به عنوان مهمترین شاخصهای تضمین کیفیت آموزش نو معلمان عنوان کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاسینی، علی، و پناه، امین. (1398). سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت عملکرد (IPA). مدیریت بر آموزش سازمان ها، 8(1 )، 289-325. SID. https://sid.ir/paper/361417/fa

    Vancouver: کپی

    یاسینی علی، پناه امین. سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت عملکرد (IPA). مدیریت بر آموزش سازمان ها[Internet]. 1398؛8(1 ):289-325. Available from: https://sid.ir/paper/361417/fa

    IEEE: کپی

    علی یاسینی، و امین پناه، “سنجش و ارزیابی کیفیت برنامه های آموزش و توسعه نومعلمان با استفاده از مدل تجزیه وتحلیل اهمیت عملکرد (IPA)،” مدیریت بر آموزش سازمان ها، vol. 8، no. 1 ، pp. 289–325، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/361417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا