مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 879 | صفحه پایان 889

چکیده

 مقدمه: دوران بارداری به عنوان یک دوره آسیب پذیر در زنان تصور شده است که مادران را با مشکلات و دشواری های جدیدی رو به رو می نماید و این مشکلات ممکن است باعث اختلال در سلامت روانی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی, 61 زن باردار به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمون (31 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون 4 جلسه مداخله آموزشی- رفتاری در شهر اهواز برگزار شد. مشارکت کنندگان, پرسشنامه سلامت روانی را پیش و 4 هفته پس از مداخله تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای, آزمون تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند.نتایج: میانگین نمره سلامت روانی زنان باردار در گروه آزمون پس از مداخله, نسبت به گروه کنترل بهتر بود (3.9±21.1 در برابر (30.1±6.7). همچنین نتایج گویای آن بود که مداخله توانسته است حیطه های اضطراب (p=0.01), افسردگی (p=0.02) و علائم جسمی (p=0.01) از سلامت روان زنان باردار را بهبود بخشد اما تاثیری بر حیطه عملکرد اجتماعی از سلامت روان آنان نداشت (p=0.16).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی- رفتاری برای زنان باردار می تواند به عنوان یک مداخله مفید, در بهبود سلامت روانی آنان استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، خدابخش، مردانی، افسانه، شاکری نژاد، قدرت اله، و ساکی، امل. (1394). بررسی اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 23(9)، 879-889. SID. https://sid.ir/paper/36160/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی خدابخش، مردانی افسانه، شاکری نژاد قدرت اله، ساکی امل. بررسی اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1394؛23(9):879-889. Available from: https://sid.ir/paper/36160/fa

    IEEE: کپی

    خدابخش کرمی، افسانه مردانی، قدرت اله شاکری نژاد، و امل ساکی، “بررسی اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 23، no. 9، pp. 879–889، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36160/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button