مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,649
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

791
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی)

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 134

چکیده

 مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان ابزاری برای درک روابط اجتماعی که زیربنای سیستمهای اجتماعی اثربخش است, به کار می رود و مبنای مزیت سازمانی شناخته شده است. سوال اصلی برای مطالعات سازمانی آن است که چگونه سرمایه اجتماعی در محیط کار فرسایش می یابد؟ و چگونه می توان آن را افزایش داد؟ مطالعات سرمایه اجتماعی سازمانی بر رفتار های کاری که به سرمایه اجتماعی کمک کننده هستند, تمرکز یافته است. هدف پژوهش حاضر, تعیین عوامل سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی) است. مرحله اول این مطالعه روش کتابخانه ای و مرحله بعد توصیفی - پیمایشی است و جامعه آماری در مرحله دوم شامل 129595 نفر مدیران و کارشناسان سازمانهای خدماتی استان اصفهان است. حجم نمونه پژوهش 1905 نفر محاسبه شد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه 36 سوالی حاصل از مرحله اول پژوهش بود که پایایی آن 0.90 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک متغیره و مانوا استفاده شد. نتایج نشان داد. میانگین های حاصل در خصوص عوامل شناختی (نظیر توجه به اهداف سازمان, وجود فرهنگ سازمانی قوی, انتقال تجارب کاری در بین افراد), عوامل ساختاری (مانند وجود سیستم مطلوب کاری, تشکیل گروه های کاری, انتخاب مناسب افراد در امور مختلف) و عوامل رابطه ای (نظیر وجود همدلی, رازداری, صداقت, فروتنی در سازمان, بالا بودن آستانه تحمل در افراد, ارج نهادن به نیکو کاری), سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان از سطح متوسط (3) بزرگتر بود و بنابراین می توان نتیجه گرفت که عوامل شناختی, ساختاری و رابطه ای سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی دولتی اصفهان وجود دارد. از عوامل زمینه ای بررسی شده تحصیلات و سابقه کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل از عوامل سرمایه اجتماعی نشان داد؛ اما سن, جنس, رشته تحصیلی و سابقه کار ارتباط معنی داری با میانگین حاصل از عوامل سرمایه اجتماعی نشان نداد.  

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نصراصفهانی، علی، انصاری، محمداسماعیل، شائمی برزکی، علی، و آقاحسینی، حسین. (1390). بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 22(1 (پیاپی 41))، 107-134. SID. https://sid.ir/paper/362064/fa

Vancouver: کپی

نصراصفهانی علی، انصاری محمداسماعیل، شائمی برزکی علی، آقاحسینی حسین. بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1390؛22(1 (پیاپی 41)):107-134. Available from: https://sid.ir/paper/362064/fa

IEEE: کپی

علی نصراصفهانی، محمداسماعیل انصاری، علی شائمی برزکی، و حسین آقاحسینی، “بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزه های مدیریت در آثار سعدی)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 22، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 107–134، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362064/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا