مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای مفهوم شان در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریه مصرف متظاهرانه

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 155

چکیده

 یکی از مسائلی که در فقه جایگاه مهم و البته مبهم دارد, مساله «شان» است. این مساله به دلایلی از جمله قرابت مفهومی بسیار با عرف چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. مساله «شان» با توجه به کاربرد گسترده ای که در مسائل فقهی به ویژه خمس, نفقه, زکات, حج و دیون دارد می تواند یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین عوامل در استخراج الگوی مصرف و هزینه کرد انسان مسلمان باشد. همچنین نظریه مصرف تظاهری که نخستین بار توسط جان را مطرح و توسط وبلن نظریه پردازی شد با مفهوم شان که روی دیگر آن موقعیت اجتماعی و اعتبار فرد می باشد, ارتباط تنگاتنگ دارد. از اینرو مقاله درصددگویی به این سوال است که چه ارتباطی بین این دو نظریه که یکی در ادبیات فقهی اقتصاد اسلامی و دیگری در نظریات اقتصاد متعارف مطرح است تا با بررسی نقاط قوت و ضعف هر یک به الگوی روشن تر و کارآمدتری از مصرف اسلامی نائل شویم. این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی هر یک از این دو دیدگاه و مقایسه آنها پرداخته و از آنجا که بصورت اکتشافی به دنبال رسیدن به پاسخ مساله تحقیق است فرضیه ای برای آن وجود ندارد. یافته های تحقیق نشان می دهد مصرف متظاهرانه با وجود دارابودن نقاط مثبتی چون تسریع رشد اقتصادی و بیان منزلت اجتماعی فرد, دارای آثار سوء اقتصادی, اجتماعی و حتی روانی می باشد که سبب مصرف گرایی شدید در جوامع غربی شده است. اما مصرف منطبق بر شان در اقتصاد اسلامی نه تنها نقاط مثبت مصرف متظاهرانه را داراست بلکه دارای نقاط مثبت بیشتری همچون کاهش شکاف طبقاتی بوده و فاقد نقاط ضعف و آثار مخرب مصرف متظاهرانه می باشد, بنابراین الگوی بهینه ای برای مصرف فرد مسلمان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبانی، احمد، و کریمی، علی اکبر. (1394). بررسی مقایسه ای مفهوم شان در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریه مصرف متظاهرانه. مطالعات اقتصاد اسلامی، 7(2 (پیاپی 14) )، 107-155. SID. https://sid.ir/paper/362098/fa

    Vancouver: کپی

    شعبانی احمد، کریمی علی اکبر. بررسی مقایسه ای مفهوم شان در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریه مصرف متظاهرانه. مطالعات اقتصاد اسلامی[Internet]. 1394؛7(2 (پیاپی 14) ):107-155. Available from: https://sid.ir/paper/362098/fa

    IEEE: کپی

    احمد شعبانی، و علی اکبر کریمی، “بررسی مقایسه ای مفهوم شان در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریه مصرف متظاهرانه،” مطالعات اقتصاد اسلامی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 14) ، pp. 107–155، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button