مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,124
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی رهبری آموزشی در دانشگاههای دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف اصلی پژوهش تهیه الگویی برای رهبران اثربخش در دانشگاه‎های دولتی برپایه جوّسازمانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران است. تعداد 100 نفر از مدیران دانشگاهی و 300 نفر از همکاران مستقیم آنها در دانشگاه‎های دولتی هفده استان کشور به گونه‎ تصادفی انتخاب شدند. نیمرخ و سیاهة شخصیتی گوردون درمورد مدیران, و پرسشنامه‎های جوّسازمانی لیتوین و استرینگر, و رهبری اثربخش آموزشی رامسدن درمورد همکاران آنها به کار گرفته شدند. پس از برآورد اعتبار ابزارها, پرسشنامه‎های 80 نفر از مدیران و 213 نفر از همکاران مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. برای رواسازی پرسشنامه‎ها علاوه بر روایی همگرا و واگرا, از تحلیل مؤلفه‎های اصلی باچرخش و اریماکس استفاده شد. نخستین یافته پژوهش نشان می‎دهد که مجموعه پرسشهای جوّسازمانی از مؤلفه‎های دوستی و همکاری, پاداش‎دهی, روشنی خط مشیها, خطرپذیری, و ضابطه‎ها و مجموعه پرسشهای رهبری اثربخش آموزشی از مؤلفه‎های هدفمداری, ترغیب مداری, کارمداری, تحوّل مداری, تفاهم مداری, و انسان مداری تشکیل شده است. مشخصه‎های توصیفی بیانگر آنند که در میان صفات نیمرخ, مسئولیت‎پذیری مدیران در بالاترین وجامعه‎پذیری آنان در پایین‎ترین سطح قرار دارند. در میان صفات سیاهة گوردون, تفکّر ابتکاری مدیران به گونه‎ای نامحسوس ضعیف‎تر از سه صفت دیگر است. برای بررسی ارتباط بین عاملهای سازندة ویژگیهای شخصیتی, جوّسازمانی, رهبری اثربخشی آموزشی, و یافتن بهترین الگوی تبیین واریانس بین آنها, از دو روش تحلیل رگرسیون چند متّغیری و تحلیل همبستگی بنیادی استفاده شده است. تحلیل رگرسیون نشان می‎دهد که الف) رهبری اثر بخش کارمدار بهترین مـ‎‏‎‏ُدل رگرسیون است که متغیّرهای دوستی و همکاری, ضابطه‎ها, خطرپذیری بهترین ترکیب خطی برای پیشبینی آن است؛ ب) رگرسیونی که بیشتریت تعداد متغیر مستقل را شامل شود, متعلق به تبیین رهبری اثربخش انسان مداراست, و متغیّرهای مسئولیت‎پذیری, ثبات عاطفی, جامعه‎پذیری, و دوستی و همکاری بهترین ترکیب خطی برای پیشبینی آن هستند. نتایج همبستگی بنیادی نشان می‎هند که در بین 13 متغیّر مستقل (8 متغیّر ویژگی شخصیتی و 5 متغیر جّو سازمانی) و 6 متغیّر وابسته عاملهای رهبری اثربخش, سه همبستگی بنیادی وجود دارند. نخستین همبستگی 66 درصد, دوّمین آن 25 درصد, و سوّمین همبستگی بنیادی در حدود 20 درصد واریانس را تببین می‎کنند. مٌدلهای بهینه برای پیشبینی رهبری اثربخش به صورت ذیل بیان می‎شود: 1)اگر مدیری با ویژگی مسئولیت‎پذیری نسبتا کم, در محیطی مٌمّلو از جّو دوستی و همکاری, حتی اگر پاداش دهی نسبتاً کم قرار گیرد, پیشبینی می‎شود که نوع رهبری اثربخش وی مشارکتی با ابعاد ترغیب مداری, تفاهم مداری, عدم تأکید برهدف, و عدم تأکید بر کار مداری باشد؛ 2) اگر مدیری با ویژگی خستگی ناپذیری نسبتا زیاد, حتی اگر اندکی زود رنج و بدبین و بدون تفکّر ابتکاری باشد, اما در محیطی ممّلو از جّودوستی و همکاری, حتی توأم با خطرگریزی نسبی و نبودن ضابطه و خط‎مشیهای روشن قرار گیرد, پیشبینی می‎شود که نوع رهبری اثربخش او سازشگرانه با ابعاد هدفمدرای, ترغیب مداری, و تفاهم مداری, عدم تأکید بر کار مداری, و عدم تأکید بر توسعه و تحول باشد؛ و سرانجام 3) اگر مُدیری خستگی‎ناپذیر, تکرو, و دارای روابط شخصی قوی باشد, ولی درمحیطی بی توجّه به تشویق و پاداش و اما ضابطه‎مند قرار گیرد, پیشبینی می‎شود نوع رهبری اثر بخش مورد انتظار وی رهبری دیوانسالار باابعاد هدفمداری, و کارمداری باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اکرامی، محمود. (1382). الگوی رهبری آموزشی در دانشگاههای دولتی ایران . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9(3 (29))، 49-86. SID. https://sid.ir/paper/362377/fa

Vancouver: کپی

اکرامی محمود. الگوی رهبری آموزشی در دانشگاههای دولتی ایران . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1382؛9(3 (29)):49-86. Available from: https://sid.ir/paper/362377/fa

IEEE: کپی

محمود اکرامی، “الگوی رهبری آموزشی در دانشگاههای دولتی ایران ،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 9، no. 3 (29)، pp. 49–86، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362377/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button