مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

663
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 36

چکیده

 شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی مشکلاتی در تنظیم هیجانی دارند که ممکن است نقشی کلیدی در رشد و حفظ این اختلال داشته باشد. عده ای معتقدند کنترل واکنش های هیجانی افراد مبتلا, ممکن است مولفه ضروری در رشد افکار وسواسی باشد. هدف این پژوهش, تدوین برنامه آموزشی ارتقا کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی بود. برای این منظور, طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل30 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی در طی 11جلسه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. گروهها در ابتدا, انتها و دو ماه بعد از اتمام پژوهش, از نظر تنظیم هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزشی موجب بهبود تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی می شود. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر نشان داد که این تاثیر در دوره پیگیری دو ماهه ماندگار بوده است. این پژوهش از لزوم کنترل واکنش های هیجانی (برای نمونه راهبردهای ضعیف تنظیم هیجانی) در افراد مبتلا به اختلال وسواس خمایت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری فرد، یزدان، سهرابی، فرامرز، برجعلی، احمد، خانجانی، مهدی، و فرخی، نورعلی. (1398). تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 14(53 )، 27-36. SID. https://sid.ir/paper/362487/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری فرد یزدان، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، خانجانی مهدی، فرخی نورعلی. تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1398؛14(53 ):27-36. Available from: https://sid.ir/paper/362487/fa

    IEEE: کپی

    یزدان جعفری فرد، فرامرز سهرابی، احمد برجعلی، مهدی خانجانی، و نورعلی فرخی، “تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 14، no. 53 ، pp. 27–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362487/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا