مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دموگرافیک بیماران ترومایی ناشی از تصادفات رانندگی در شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 در کشورهای صنعتی حوادث ناشی از تصادف با وسایط نقلیه , چهارمین علت مرگ و میر در تمام سنین شناخته شده و ضربه به جمجمه نیز بیشترین علت مرگ و میر با وسایط نقلیه موتوری است همچنین ضربه های مغزی در سنین زیر 45 سال شایعترین علت مرگ و میر در آمریکا گزارش شده است با توجه به دنیای پرتحرک و افزایش سرعت وسایط نقلیه, کثرت تصادفات و آمار روزافزون حوادث, شایع ترین مکانیسم تروما ها به علت تصادفات رانندگی است که ارتباطی تنگاتنگ با فرهنگ, اصول ایمنی جاده ها, خیابانهای شهری, سرعت اتومبیل ها و امکانات جامعه دارد. هدف از این مطالعه بررسی دموگرافیک ترومای ناشی از تصادفات رانندگی و عوارض ناشی از آن در شهرستان یزد می باشد. این بررسی طی در6 ماهه دوم سال 1378 و 6 ماهه اول سال 1379 به روش توصیفی مقطعی انجام گرفته و مصدومین بطور تصادفی در یک ماه از هر فصل سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین موارد مصدومین را مردان (9/81%) و 1/18% را زنان تشکیل داده که در دامنه سنی بین کمتر از یکسال تا 84 سال قرار داشتند همچنین از نظر میزان تحصیلات ارتباط معنی داری با سطح تحصیل وجود داشت به نحوی که تنها 5/4% افراد دارای تحصیلات عالی بوده اند. آسیب وارده به ارگانهای بدن نیز به ترتیب: سر و گردن 8/42%, اندامهای تحتانی 8/21, اندام فوقانی 4/5% و 4/5% دچار آسیب به قفسه صدری, شکم و تنه شده اند. بیشترین درصد تصادفات در فصل تابستان و شایعترین نوع وسیله نقلیه را موتورسیکلت تشکیل داده است. میانگین زمان رسیدن مصدومین به اورژانس 60 دقیقه و میانگین روزهای بستری در بیمارستان 5/2 روز, میانگین زمان استراحت بیماران 12 روز و بیشترین افراد در مسیرهای منزل و کار دچار حوادث گردیده اند. با توجه به هزینه های بیمارستانی, از کارافتادگی و اشغال تخت های بیمارستانی به علت تصادفات هزینه سنگینی به جامعه تحمیل می گردد و از طرفی قشر جوان جامعه و به ویژه مردان که بیشتر در معرض خطر می باشند لذا پیشنهاد می گردد جهت پیشگیری از خسارتهای جانی و مالی ضرورت آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و تدابیر ایمنی بیشتر توسط مسئولین صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سالاری، علی اکبر، عقیلی، ابوالقاسم، و پیرایه حداد، فرهاد. (1381). بررسی دموگرافیک بیماران ترومایی ناشی از تصادفات رانندگی در شهر یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 10(3)، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/36287/fa

Vancouver: کپی

سالاری علی اکبر، عقیلی ابوالقاسم، پیرایه حداد فرهاد. بررسی دموگرافیک بیماران ترومایی ناشی از تصادفات رانندگی در شهر یزد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1381؛10(3):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/36287/fa

IEEE: کپی

علی اکبر سالاری، ابوالقاسم عقیلی، و فرهاد پیرایه حداد، “بررسی دموگرافیک بیماران ترومایی ناشی از تصادفات رانندگی در شهر یزد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 10، no. 3، pp. 19–26، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36287/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button