Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های آموزش طراحی معنامحور مسکن با رویکرد نشانه شناسی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 58

چکیده

 تضعیف وجوه هویتی و معناشناختی مسکن به عنوان یکی از اساسی ترین آسیب ها در جامعه معماری مطرح است که می تواند ریشه در آموزش داشته باشد. بنابراین بهره گیری از نشانه شناسی به عنوان شاخص ترین عامل معنایی, از بهترین راهکارها در معنادهی به فضا محسوب می شود که از طریق توجه به مفهوم «خوانش» در آموزش طراحی, تحقق می یابد. پیشینه پژوهش عمدتا در قالب بیان تعاریفی از «معنا» و «نشانه» و نیز مبانی نظری و مشکلات آموزش معماری است. آنچه که خلا تحقیقاتی در این زمینه محسوب می گردد, نگرش عملی به مفاهیم «معنا» و «نشانه» در فرآیند آموزش طراحی مسکن است. این پژوهش درصدد است تا با پاسخگویی به پرسش های «چیستی مولفه های نشانه شناسانه آموزش طراحی معنامحور مسکن» و نیز «چیستی محوری ترین عامل موثر بر مولفه های نشانه شناسانه», گامی در جهت تقویت حوزه معنا در آموزش معماری بردارد. این پژوهش به منظور دستیابی به هدف زمینه سازی فرهنگ محوری و نیز تقویت سطوح هویت در جامعه معماری مسکن, از روش های تحقیق دلفی و سندکاوی بهره می برد. براساس نتایج به دست آمده, بهره گیری از مولفه های «خوانش محوری طراحی», «پژوهش محوری تمام فرآیند طراحی», «مشارکت کاربران در روند طراحی», «زیبایی شناختی معنایی» و «معانی نشانه ای» در آموزش طراحی مسکن جهت معنامحور نمودن خروجی طراحی های دانشجویان پیشنهاد می گردد. «خوانش ذهنی» نیز به عنوان محوری ترین عامل موثر بر مولفه های آموزش طراحی معنامحور تبیین می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعتمادی پور، مرضیه، مهدی نژاد، جمال الدین، و صالح صدق پور، بهرام. (1399). مولفه های آموزش طراحی معنامحور مسکن با رویکرد نشانه شناسی. نامه معماری و شهرسازی، 12(27 )، 43-58. SID. https://sid.ir/paper/362997/fa

    Vancouver: کپی

    اعتمادی پور مرضیه، مهدی نژاد جمال الدین، صالح صدق پور بهرام. مولفه های آموزش طراحی معنامحور مسکن با رویکرد نشانه شناسی. نامه معماری و شهرسازی[Internet]. 1399؛12(27 ):43-58. Available from: https://sid.ir/paper/362997/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اعتمادی پور، جمال الدین مهدی نژاد، و بهرام صالح صدق پور، “مولفه های آموزش طراحی معنامحور مسکن با رویکرد نشانه شناسی،” نامه معماری و شهرسازی، vol. 12، no. 27 ، pp. 43–58، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا