مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 540 | صفحه پایان 554

چکیده

 هدف و زمینه: پژوهش حاضر, با هدف تعیین اثر بخشی درمان فراشناختی ولز بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام گردید. روش پژوهش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه های شهر گچساران بود که به روش نمونه گیری هدفمند 300 نفر از دانشجویان به کمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی بررسی شدند. سپس از بین کسانی که نمره اضطراب شان دو انحراف معیار بیشتر از میانگین بود, 60 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در گروه های 30 نفری آزمایش و شاهد به شکل تصادفی قرار داده شدند. پرسشنامه باورهای فراشناختی در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری برای گروه ها اجرا شد. پس از اجرای ملاحظات اخلاقی (رضایت آگاهانه, تمایل, رازداری), گروه آزمایش تحت درمان فراشناختی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. نتایج به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس و با به کارگیری نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد, بین دو گروه در تمامی مولفه ها در پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P<. 05). با توجه به شاخص های توصیفی, نمرات گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشته است. این امر در مورد مولفه های پژوهش در پیگیری هم صدق می کرد. لذا درمان فراشناختی به صورت معناداری باعث بهبود باورهای فراشناختی بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی در پس آزمون و پایداری نتایج درمان در پیگیری شده است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از بهبود علائم بیماران در پس آزمون و پیگیری یک ماهه بود. با توجه به نتایج مرحله پس آزمون به نظر می رسد درمان گروهی فراشناختی در بهبود باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی موثر بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفی خانی قلی زاده، سیما، و محمودی، آرمین. (1398). اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش، 24(3 (پی در پی (1) 134) )، 540-554. SID. https://sid.ir/paper/363262/fa

    Vancouver: کپی

    صفی خانی قلی زاده سیما، محمودی آرمین. اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. ارمغان دانش[Internet]. 1398؛24(3 (پی در پی (1) 134) ):540-554. Available from: https://sid.ir/paper/363262/fa

    IEEE: کپی

    سیما صفی خانی قلی زاده، و آرمین محمودی، “اثربخشی درمان فراشناختی به شیوه گروهی بر باورهای فراشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی،” ارمغان دانش، vol. 24، no. 3 (پی در پی (1) 134) ، pp. 540–554، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363262/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button