مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,992
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,461
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 94

چکیده

 اختلال اضطراب اجتماعی, یکی از اختلالات اضطرابی شایع, مزمن و ناتوان کننده و از علل مهم افت عملکرد اجتماعی و تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت. برای این منظور طی یک پژوهش آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه 8 نفر از دانشجویان داوطلب دارای بالاترین نمره از نقطه برش در پرسشنامه اضطراب اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب و به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه تحت آموزش ذهن شفقت ورز قرار گرفتند. آزمودنی ها پیش از شروع درمان, در طی درمان, پس از درمان در مرحله پیگیری دو, چهار و شش هفته ای از نظر اضطراب اجتماعی و سرمایه روان شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش ترسیم دیداری, شاخص تغییر پایا (05/0>p) و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهن شفقت ورز منجر به کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی, افزایش سرمایه های روان شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می شود. پیگیری دو, چهار و شش هفته ای حاکی از پایداری نسبی تغییرات بود. این پژوهش از اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی حمایت می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورصالح، عطیه، حمید، نجمه، و داوودی، ایران. (1399). اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 14(56 )، 83-94. SID. https://sid.ir/paper/363293/fa

    Vancouver: کپی

    پورصالح عطیه، حمید نجمه، داوودی ایران. اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1399؛14(56 ):83-94. Available from: https://sid.ir/paper/363293/fa

    IEEE: کپی

    عطیه پورصالح، نجمه حمید، و ایران داوودی، “اثربخشی آموزش ذهن شفقت ورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایه های روان شناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 14، no. 56 ، pp. 83–94، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا