مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 86

چکیده

خلود اهل نار و عذاب ابدی یکی از بحث های مهم و پیچیده ای است که عالمان دیانت را مشغول کرده است و هریک به مقتضای اصول و مبانی فکری خویش روش متفاوتی برای حل این مساله و سوالات مطرح دراین باره در پیش گرفته اند؛ ازجمله اینکه چگونه عذاب ابدی و خلود همیشگی در آتش با رحمت و عدالت خداوند سازگار است و اینکه چگونه ممکن است گناه محدود, عذابی نامحدود داشته باشد. این تفاوت رأی را در نظرات ابن قیم اشعری و علامه طباطبایی, فیلسوف و مفسر شیعی به خوبی می توان مشاهده کرد. ابن قیم جوزی ازجمله متکلمانی است که قائل به خلود در عذاب نیست و به طور وسیع و روشمند به مساله خلود اهل نار پرداخته است. وی در بخشی از سخنان خود, آراء قائلین به خلود را بیان کرده است و در بخشی دیگر, آن ها را نفی و نقد می کند. وی با بیان ادله فراوان عقلی و نقلی, جاودانگی نداشتن در آتش را اثبات می کند. علامه طباطبایی در تفسیر آیاتی که مربوط به خلود اهل نار است, بر اصل خلود پافشاری کرده است و سعادت و شقاوت, خیر و شر در آدمیان را به ظهور حالات و ملکات نفسانی نسبت می دهد که در دنیا کسب کرده اند و معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند, باعث عذاب دائمی می شود؛ اما بر این نکته نیز تاکید می کند که خلود در نار به کافران اختصاص دارد. وی در رابطه با خلود اهل نار بر این نکته تاکید دارد که قرآن کریم بر خلود و جاودانگی در آتش, نص صریح دارد و معتقد است نمی توان همه احکام شرع و خصوصیات معاد را با مقدمات کلی عقل اثبات کرد؛ زیرا دست عقل به آن خصوصیات و جزئیات نمی‏رسد و تنها راه اثبات آن, تصدیق به نبوت پیامبر صادق است. ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی هریک با توجه به مشرب و مبانی فکری که داشته اند, در تبیین مساله خلود در عذاب دلایلی بیان کرده اند که به لحاظ روشی و محتوایی و تفسیری متفاوت اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی، جنان، صادقی حسن آبادی، مجید، و یوسفی کزج، فاطمه. (1395). خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی. الهیات تطبیقی، 7(16 )، 69-86. SID. https://sid.ir/paper/363545/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی جنان، صادقی حسن آبادی مجید، یوسفی کزج فاطمه. خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی. الهیات تطبیقی[Internet]. 1395؛7(16 ):69-86. Available from: https://sid.ir/paper/363545/fa

    IEEE: کپی

    جنان ایزدی، مجید صادقی حسن آبادی، و فاطمه یوسفی کزج، “خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی،” الهیات تطبیقی، vol. 7، no. 16 ، pp. 69–86، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363545/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button