مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مولفه های برنامه درسی پنهان با سازگاری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: برنامه ی درسی پنهان یکی از مفاهیم و مباحث مطرح در حوزه برنامه درسی است. این مفهوم در پژوهش های مربوط به حوزه آموزش بسیار مورد توجه بوده است, اما تأثیرات آن در حوزه آموزش عالی به صورت جدی مورد عنایت قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف ﺑ ﺮ رﺳ ﻲ نقش مؤلفه های برنامه درسی پنهان در سازگاری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-96 بود که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شد و 361 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه محقق ساخته 11 مؤلفه ای برنامه درسی پنهان با ضریب پایایی 97/0 و پرسشنامه دو مؤلفه ای سازگاری حرفه ای پورکبیریان با ضریب پایایی 93/0 بود که روایی پرسشنامه ها توسط تعدادی از اساتید گروه علوم تربیتی تأیید شد. داده های با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین های به دست آمده در مؤلفه های برنامه درسی پنهان و سازگاری حرفه ای در اغلب موارد بالاتر از میانگین نظری بود. ریشه کانونی هر دو متغیراز لحاظ آماری معنادار بود)ریشه اول ضریب همبستگی 46/0 و ریشه دوم 28/0 (. یافته ها نشان داد بین مؤلفه های یازده گانه برنامه درسی پنهان به استثنای ارزشیابی و تفکر انتقادی با سازگاری حرفه ای رابطه وجود دارد. در ریشه کانونی اول, ابعاد برنامه درسی پنهان 27 درصد و در ریشه کانونی دوم 9 درصد از تغییرات سازگاری شغلی را تبیین می کند. نتیجه گیری: با توجه به شاخص های واریانس استخراج شده و هم پوشی می توان نتیجه گرفت که در ریشه دوم, مؤلفه های برنامه درسی پنهان پیش بینی کننده خیلی قوی برای سازگاری حرفه ای نیستند و از روی آن نمی توان وضعیت متغیر سازگاری حرفه ای را به خوبی پیش بینی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طهامسب زاده شیخلار، داود، محمودی، فیروز، و فرج پوربناب، فاطمه. (1398). رابطه مولفه های برنامه درسی پنهان با سازگاری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 10-21. SID. https://sid.ir/paper/363575/fa

    Vancouver: کپی

    طهامسب زاده شیخلار داود، محمودی فیروز، فرج پوربناب فاطمه. رابطه مولفه های برنامه درسی پنهان با سازگاری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):10-21. Available from: https://sid.ir/paper/363575/fa

    IEEE: کپی

    داود طهامسب زاده شیخلار، فیروز محمودی، و فاطمه فرج پوربناب، “رابطه مولفه های برنامه درسی پنهان با سازگاری حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 10–21، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363575/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button