Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,288
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,053
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین اهمال کاری تحصیلی، منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: پیشرفت تحصیلی همواره تابع عملکرد مناسب ابعاد جسمانی, روان شناختی و عملکردی فرد می باشد, بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین اهمال کاری تحصیلی, منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه پرستاری علوم پزشکی شهر بابل در سال 1397 بودند که تعداد 494 نفر, (253دختر و 255 پسر), به عنوان نمونه ی آماری و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامه های انگیزش پیشرفت هرمنس (1970), اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و منبع کنترل راتر (1966) ارزیابی شدند. معدل کل نمرات آن ها به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده در آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و روش حداکثر درست نمایی و بوت استرپ در مدل یابی معادلات رگرسیونی ساختاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 18SPSS و 23Amos استفاده شد. یافته ها: نتایج میانگین و انحراف استاندارد در آمار توصیفی نشان داد که اهمال کاری تحصیلی (06/7± 47/65), منبع کنترل (75/3± 37/12), انگیزش (94/7± 23/80) و پیشرفت تحصیلی (62/1± 60/16) می باشد, در آمار استنباطی یافته ها نشان داد که بین انگیزش پیشرفت و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی دار و همچنین بین اهمال کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد (01/0P≤ ). مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 38/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط انگیزش پیشرفت, اهمال کاری تحصیلی و منبع کنترل مورد تبیین قرار گرفت و انگیزش پیشرفت در رابطه ی بین اهمال کاری تحصیلی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی نقش واسطه ای دارا بود. نتیجه گیری: به طور کلی بین اهمال کاری تحصیلی, منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری رابطه وجود دارد, بنابراین با کاهش اهمال کاری تحصیلی و افزایش منبع کنترل می توان انگیزش پیشرفت را در دانشجویان بالا برد و در نهایت پیشرفت تحصیلی آن ها را ارتقا بخشید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رسولی خورشیدی، فاطمه، سنگانی، علیرضا، و جنگی، پریا. (1398). رابطه بین اهمال کاری تحصیلی, منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 8(1)، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/363577/fa

Vancouver: کپی

رسولی خورشیدی فاطمه، سنگانی علیرضا، جنگی پریا. رابطه بین اهمال کاری تحصیلی, منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(1):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/363577/fa

IEEE: کپی

فاطمه رسولی خورشیدی، علیرضا سنگانی، و پریا جنگی، “رابطه بین اهمال کاری تحصیلی, منبع کنترل و انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 1، pp. 21–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363577/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا