مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نوع تمرین (آموزش حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی) برعملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان بیش فعال

صفحات

 صفحه شروع 496 | صفحه پایان 509

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی مشکلات قابل توجهی را در عملکرد تحصیلی, شناختی, اجتماعی, هیجانی و رشدی ایجاد می کند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات حافظه کاری, حرکات ریتمیک و ترکیبی بر عملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان با نقص توجه و بیش فعالی بود. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. 24 نفر دانش آموز دختر از دانش آموزان مدرسه دخترانه ایمان در منطقه 6 شهر تهران با دامنه سنی 8 تا 12 سال انتخاب شدند. آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه کانرز معلمان, مصاحبه بالینی و معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین حافظه کاری, حرکات ریتمیک و ترکیبی (تمرینات حافظه کاری و حرکات ریتمیک) تقسیم شدند. شرکت کننده ها در 12 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ویژه گروه مربوطه شرکت نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای استروپ (توجه انتخابی) و ان بک (حافظه کاری) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری گردید. برای تحلیل یافته ها: از آزمون تحلیل واریانس یک راهه, تی همبسته و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل آماری واریانس یک راهه برای مقایسه دو مولفه حافظه کاری (دقت/زمان پاسخ) آزمودنی ها در سه گروه آزمایشی نشان داد بین عملکرد سه گروه آزمایشی در هر دو مولفه دقت پاسخ و زمان پاسخ در پس آزمون, تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0p>). نتایج آزمون t همبسته نشان داد میزان تغییرات ناشی از تمرینات ترکیبی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بر عملکرد حافظه کاری کودکان در مولفه زمان پاسخ (حافظه کاری) معنی دار نبود اما میزان تغییرات در مولفه دقت پاسخ (حافظه کاری) معنی دار بود (05/0p>). در مولفه زمان تداخل (توجه انتخابی), آزمودنی هایی که تمرینات ترکیبی انجام داده بودند, نسبت به آزمودنی های گروه تمرینات حافظه کاری و ریتمیک پیشرفت بیشتری داشتند و گروه حرکات ریتمیک عملکرد ضعیف تری را در پس آزمون نشان داد (05/0p<). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت در برنامه ریزی های آموزشی برای این کودکان می توان از برنامه های ترکیبی حافظه کاری و ریتمیک جهت تقویت توجه انتخابی و حافظه کاری استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button