مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

927
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر«درمان پذیرش و تعهد» بر انعطاف پذیری روان شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی عبارت از ترس شدید و دائمی از موقعیت هایی است که فرد در جمع دیگران قرار می گیرد یا باید در حضور آن ها کاری انجام دهد. مطالعه حاضر باهدف تعیین اثر "درمان پذیرش و تعهد" بر انعطاف پذیری روان شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی صورت گرفت. روش کار پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان مراجعه کننده به کلینیک های سطح شهر تهران در سال 1397 بود. نمونه پژوهش نیز 30 نفر از نوجوانان مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران دارای ملاک های ورود به پژوهش بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به روش انتصاب تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) اختصاص یافتند. ابزار پژوهش شامل" پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم" (Acceptance and Action Questionnaire-II) و "مقیاس سیستم های بازداری/ فعال ساز رفتاری" (Behavioral Activation System/Behavioral Inhibition System Scale) بود. روایی محتوایی و صوری و پاپایی ابزارها (به روش آلفای کرونباخ) ارزیابی شد. بسته "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه مداخله اجرا گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. یافته ها "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" در مرحله پس آزمون و پیگیری به طور معنی داری موجب بهبود انعطاف پذیری روان شناختی و کاهش بازداری رفتاری نوجوانان مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید (001/0>P). این نتایج در پیگیری یک ماهه نیز پایدار بود. نتیجه گیری با توجه به اثرگذاری مطلوب "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" بر انعطاف پذیری روان شناختی و کاهش بازداری رفتاری نوجوانان مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی, پیشنهاد می شود از این رویکرد درمانی در پیشگیری و درمان مشکلات روانی و رفتاری اختلال اضطراب اجتماعی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هزاوه ای، فاطمه، و رباط میلی، سمیه. (1398). تاثیر«درمان پذیرش و تعهد» بر انعطاف پذیری روان شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. مدیریت ارتقای سلامت، 8(6 )، 18-29. SID. https://sid.ir/paper/363798/fa

Vancouver: کپی

هزاوه ای فاطمه، رباط میلی سمیه. تاثیر«درمان پذیرش و تعهد» بر انعطاف پذیری روان شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1398؛8(6 ):18-29. Available from: https://sid.ir/paper/363798/fa

IEEE: کپی

فاطمه هزاوه ای، و سمیه رباط میلی، “تاثیر«درمان پذیرش و تعهد» بر انعطاف پذیری روان شناختی و بازداری رفتاری نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 6 ، pp. 18–29، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363798/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button