Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

866
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

906
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل وجوه فرهنگ عامه در نقاشی های حسینعلی ذابحی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 82

چکیده

 در این مقاله به مطالعه وجوه فرهنگ عامه در آثار ذابحی با تمرکز بر چند مضمون مرتبط مانند کارناوال, آرمانشهر و گروتسک می پردازیم. مساله اصلی چگونگی نشان دادن رهایی فرهنگ عامه از زیر فشار و بار فرهنگ مسلط در آثار هنرمند مذکور با تکیه به سبک او, با روش توصیفی-تحلیلی است. هدف پژوهش برجسته کردن ویژگی های فرمی آثار و در نهایت رسیدن به دو سطح دلالت آشکار و ضمنی است تا با شرح آنها, انواع وجوه فرهنگ عامه در آثار این هنرمند در دو سطح فرهنگ متعلق به عامه و فرهنگ تولید شده توسط عامه برجسته شود. در بخش اول مقاله در سطح دلالت آشکار با تکیه به ویژگی های کلی نقاشی های هنرمند چون حذف خط مرزنما, از ریخت افتادگی اشیا در طبیعت بی جان ها و استفاده از رنگ های بیانگر به تمایز فیگورها, اشخاص ادا و اطوار و البسه و آرایش خاص منطبق بر شخصیت های اجتماعی شان پرداخته و ارتباط آنها با عناوین زبانی هنجارشکن آثار تبیین می شود. در سطح دلالت ضمنی با توجه به ویژگی های کلی آثار و پیوند دادن موضوع نقاشی های این هنرمند به یکدیگر, به مضامین عمیق تری خواهیم رسید. با بررسی شخصیت و لباس فیگورها در آثار می توانیم جشنی آیینی چون کارناوال را متصور می شویم که افراد به فرصت های برابر یعنی به نوعی آرمانشهر بی طبقه رسیده اند. در این بخش از قطع و اندازه و نحوه اجرای آثار به منزله محل فروشکستن تقابل دوگانه فرهنگ مسلط و عامه بحث می شود. به حال خود واگذاردن طبیعت بیجان ها حسی از هراس را همراه دارند. این وجه همراستای فیگورهایی که به نحو اغراق آمیز بر وجوه شخصی شان تاکید شده است, فضایی گروتسک را القا می کند. نحوه قلم گذاری سریع, کوبه ای و رنگ گذاری خشک و جسمانی, رنگ های تیره با اتکا به نیروی هیولایی و احساس برخاسته از رنگ, وجوهی را به نمایش می گذارد که در برابر نیروی قواعد آثار بازنمایانه (عینی گرا) مقاومت می کند. این مقاومت نقاشی را دارای انرژی ذخیره ای می کند که بعد ایستا و نامتحرک شخصیت ها و فرم های طبیعت بی جان را متحرک, معوج, مواج و دفرمه می کند و از ریخت می اندازد. تمام ویژگی های گفته شده, با پیچ و تاب دادن زبان مسلط بصری با تکیه به سبک اکسپرسیونیسم, نقاشی ها را از سلطه بازنمایانه بازداشته اند و بدون تاکید مستقیم بر سیاهی های طبقه عامه وجود فرصت های تحقق بخش انرژی های نادیده گرفته فرهنگ عامه را معرفی می کنند. این آثار از پس توصیف فرمی و تحلیل تفسیری در دو سطح دلالت در نتیجه دو وجه از فرهنگ عامه را, یکی فرهنگ تولید شده توسط عامه و دیگری فرهنگ متعلق به عامه را معرفی می کند و در نتیجه در تقابل با هنر تقلیدی/ بازنمایانه, هنر زیباشناختی به شمار می آیند زیرا به شکل معکوس ناهمگونی خود را نسبت به فرم های تجربه سلطه اعلام می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرین، فریده. (1397). تحلیل وجوه فرهنگ عامه در نقاشی های حسینعلی ذابحی. باغ نظر، 15(59 )، 71-82. SID. https://sid.ir/paper/363876/fa

    Vancouver: کپی

    آفرین فریده. تحلیل وجوه فرهنگ عامه در نقاشی های حسینعلی ذابحی. باغ نظر[Internet]. 1397؛15(59 ):71-82. Available from: https://sid.ir/paper/363876/fa

    IEEE: کپی

    فریده آفرین، “تحلیل وجوه فرهنگ عامه در نقاشی های حسینعلی ذابحی،” باغ نظر، vol. 15، no. 59 ، pp. 71–82، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا