مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

431
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 58

چکیده

خودشکوفایی, مرتبه عالی نیاز انسانی و یک نیاز موجود است که تمایل به رشد و تحقق توانایی های بالقوه و استعدادهای فرد دارد. با ایجاد فضایی مناسب در دانشگاه ها, می توان به اغنای این نیاز کمک کرد. در حال حاضر, یکی از مسائل دانشگاه ها این است که فضاهای جمعی دانشگاه ها بیشتر برای رفع نیازهای فیزیکی و احتیاجات بنیادین اولیه دانشجویان به کار گرفته شده؛ به عبارتی دیگر, فضاهای جمعی دانشگاه, با توجه به خودشکوفایی و اغنای آن طراحی و ساخته نشده اند. هدف از این تحقیق, ارائه مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی (حصول به خودشکوفایی دانشجویان) است. روش تحقیق در این پژوهش, ترکیبی از روش کمی و کیفی شامل؛ روش اسنادی, روش تحلیل محتوای کیفی, روش زمینه یابی یا پیمایشی از نوع دلفی و علی-مقایسه ای بوده که در چهار مرحله به انجام رسیده است. در مرحله اول به روش اسنادی, ادبیات موضوع مورد بررسی و عوامل مؤثر بر خودشکوفایی, شناسایی شدند. در مرحله دوم به روش دلفی و در سه گام اجرا و لیست اولیه, صفات فضایی به همراه دسته بندی مربوطه استخراج شدند. در مرحله سوم به روش علی-مقایسه ای, بر اساس یافته های مرحله دوم, پرسش نامه بسته تنظیم و میان جامعه آماری توزیع شد. داده ها, از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مانوا مورد تحلیل قرار گرفته و مهم ترین صفات فضایی مؤثر بر اغنای خودشکوفایی دانشجویان به دست آمدند. در مرحله چهارم, لیستی از مؤلفه های طراحی که صفات فضایی جهت شکل گیری در فضا می طلبند, از منابع و نظرسنجی از متخصصین استخراج شده و سپس, پرسش نامه ای جهت بررسی تأثیر مؤلفه های طراحی بر شکل گیری صفات فضایی, تنظیم و میان متخصصین توزیع شد. نتیجه این مرحله, استخراج مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه است. نتایج پژوهش نشان دادند مهم ترین صفاتی که در فضاهای جمعی دانشگاه باید وجود داشته باشد تا منجر به خودشکوفایی دانشجویان شود, صفات فضایی حریم شخصی و خلوت, حضورپذیری, سادگی در سازمان دهی محیطی و اجتماع پذیری هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علاقمند، سپیده، مظفر، فرهنگ، حسینی، سیدباقر، و صالح صدق پور، بهرام. (1398). مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 9(20 )، 41-58. SID. https://sid.ir/paper/363976/fa

    Vancouver: کپی

    علاقمند سپیده، مظفر فرهنگ، حسینی سیدباقر، صالح صدق پور بهرام. مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)[Internet]. 1398؛9(20 ):41-58. Available from: https://sid.ir/paper/363976/fa

    IEEE: کپی

    سپیده علاقمند، فرهنگ مظفر، سیدباقر حسینی، و بهرام صالح صدق پور، “مؤلفه های طراحی فضاهای جمعی دانشگاه در پاسخ به نیاز خودشکوفایی،” مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، vol. 9، no. 20 ، pp. 41–58، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/363976/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button