مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چیستی و آسیب شناسیِ لذت و موانع تشخیص آن از دیدگاه علامه جوادی آملی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 25

چکیده

 انسان ها فطرتاً طالب لذت و خوشی هستند و از رنج, گریزان. این جستار به مدد «روش توصیفی», دیدگاه علامه جوادی آملی درباره ی لذت, چیستی و چندگونگی آن و آسیب شناسی و موانع ادراک آن را تبیین کرده است. یافته ها نشان می دهند که آیت الله جوادی, لذت را «ادراک ملایم» می داند و از آن جا که ایشان پیرو مکتب ملاصدرا است, لذت را امری وجودی می داند, نه همچون برخی از فلاسفه که فقدان درد را لذت دانسته اند. ایشان بر این باور است که شناخت و رفع حجاب ها و موانع ادراک لذات برتر, به انسان کمک می کند که زیست اخلاقی توأم با بهجت و سرور داشته باشد؛ چراکه رسیدن به لذت و خوشی, مستلزم نیل به کمال حقیقی و رسیدن به قرب ذات کبریایی حضرت حق است. آیت الله جوادی آملی با تبیین لذت و موانع ادراک آن, قصد عبور از لذات جسمانی به لذات روحانی و قرب الهی را دارد؛ چیزی که در فلسفه های گذشته چندان مدنظر نبوده است. مطابق نگرش وی, بین ادراک لذات با قوای ادراکی و عوالم متعدد, ارتباط وجود دارد؛ به گونه ای که لذت حسی با ادراک در قوه ی حس و عالم ناسوت مرتبط است, و هر چه سطح ادراکی انسان بالاتر رود, ادراک و نوع لذت نیز برتر از آن عالم خواهد بود. از سوی دیگر, نشان داده می شود که ایشان درباره ی درک هر چه بیش ترِ لذات برتر و پایداری آن ها معتقد است که اگر انسان در شناخت صحیح مصادیق لذت ها و رفع موانع آن ها تلاش کند, به لذت های پایدار و برتر می رسد. مقاله پس از بیان تعریف لذت با نگاه ویژه ی صدراییِ ایشان, آن را از چهار جهت مختلف «فعل و انفعال», «تعلق به نشئه ی طبیعت یا آخرت», «مطابقت با واقع», و «میزان ادراک» تقسیم کرده است. با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف, می توان موانع و حجاب های ادراک لذات برتر را نیز این گونه برشمرد: «ظلمانی», «نوری», «مستور», «باطن», «متقابل», «خودی», «معرفت نفس», و «شهود». پس از تعریف, چندگونگی لذت, و موانع درک آن, مقاله در بحث پایانی, به آسیب شناسی شناخت مصادیق حقیقی لذت پرداخته و عوامل «عدم تهذیب نفس» و «جهل» را مهم ترین موانع درک برشمرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهمرادیان، روح اله، دارابکلایی، اسماعیل، و مقیسه، حسین. (1397). چیستی و آسیب شناسیِ لذت و موانع تشخیص آن از دیدگاه علامه جوادی آملی. اخلاق وحیانی، 7(1 (پیاپی 15) )، 5-25. SID. https://sid.ir/paper/364115/fa

    Vancouver: کپی

    شاهمرادیان روح اله، دارابکلایی اسماعیل، مقیسه حسین. چیستی و آسیب شناسیِ لذت و موانع تشخیص آن از دیدگاه علامه جوادی آملی. اخلاق وحیانی[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 15) ):5-25. Available from: https://sid.ir/paper/364115/fa

    IEEE: کپی

    روح اله شاهمرادیان، اسماعیل دارابکلایی، و حسین مقیسه، “چیستی و آسیب شناسیِ لذت و موانع تشخیص آن از دیدگاه علامه جوادی آملی،” اخلاق وحیانی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 15) ، pp. 5–25، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364115/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button