مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی تزاحمِ تحصیل علم و رسالت مادری در کمال انسانی زن با رویکرد اخلاق کاربردی

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 154

چکیده

 جایگاه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان و نقش آنان در زندگی اجتماعی, امری مؤثّر و تعیین کننده است و بررسی و مطالعه ی این امر, با توجه به استعدادها و ظرفیت های وجودی آنان, امری ضروری است. رسالت مادری و تربیت فرزند از قابلیت های ویژه ی زن, از کمالات اختصاصی و تکلیفی الهی بر دوش اوست که توجه وافی به آن, نیازمند اختصاص فرصت کافی است. از سویی, به رغم تعدّد راه های وصول به کمال حقیقی, هر انسانی, آگاهانه یا ناخودآگاه در پی کسب کمال است. در این زمینه تحصیل علم, از مقدمات برجسته ی وصول به کمال و تعالی است که در شرایط روز جهان, نیازمند وقت و زمان است. در نتیجه, تزاحم میان انجام رسالت تام مادری و کسب علم و تخصص برای تعالی و رشد همه جانبه ی زن بروز می کند که از چالش های اخلاق کاربردی در عصر حاضر به شمار می آید. بدین جهت, پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی, ابتدا با تبیین جایگاه مادری و کسب دانش در نظام وحیانی اسلام, با رویکرد اخلاق کاربردی, به تحلیل راهکارهای رفع تزاحم, متناسب با اولویت های امروزی می پردازد که ره آورد آن, در دو سطح مقدمی مبنایی و کاربردی عملی شامل چند راهکار همبسته خواهد بود که در سطح اول, تصحیح نگرش متناسب با واقعیات فطری و جهان بینی الهی, شناخت استعدادها و علایق فردی, کلان نگری متناسب با نیازها, و در سطح دوم, آینده نگری در انتخاب (زمان و نوع تحصیل), نظم, برنامه ریزی و مدیریت (امکانات و زمان), اولویت بندی (اهم و مهم) و. . . عامل رفع تزاحم است و وصول به آن, منوط به رعایت اصول رفع تزاحم خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستگار، مریم، نوروزی، رضا، و پیرهادی، علی. (1397). بررسی تطبیقی تزاحمِ تحصیل علم و رسالت مادری در کمال انسانی زن با رویکرد اخلاق کاربردی. اخلاق وحیانی، 7(1 (پیاپی 15) )، 127-154. SID. https://sid.ir/paper/364121/fa

    Vancouver: کپی

    رستگار مریم، نوروزی رضا، پیرهادی علی. بررسی تطبیقی تزاحمِ تحصیل علم و رسالت مادری در کمال انسانی زن با رویکرد اخلاق کاربردی. اخلاق وحیانی[Internet]. 1397؛7(1 (پیاپی 15) ):127-154. Available from: https://sid.ir/paper/364121/fa

    IEEE: کپی

    مریم رستگار، رضا نوروزی، و علی پیرهادی، “بررسی تطبیقی تزاحمِ تحصیل علم و رسالت مادری در کمال انسانی زن با رویکرد اخلاق کاربردی،” اخلاق وحیانی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 15) ، pp. 127–154، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button