مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از سنت گرایی تا نوگرایی: تحولات نظام آموزشی در آسیای مرکزی

صفحات

 صفحه شروع 221 | صفحه پایان 247

چکیده

 نخبگان فرهنگی آسیای مرکزی در اواخر قرن نوزدهم میلادی تحت تأثیر جریان های نوگرایی روسیه, غرب و جهان اسلام, پی به انحطاط فرهنگی و سیاسی خود برده و جنبش اصلاح طلبانه «معارف پروری» به رهبری احمد مخدوم دانش به راه انداخته, خواستار اصلاح نظام آموزش سنتی, زبان و ادبیات شدند. درنهایت با شکل گیری جنبش «جدیدیه» در تاتارستان روسیه, نوگرایان آسیای مرکزی در این جنبش جذب شدند. حرکت جدیدیه, خواستار اصلاح نظام آموزشی و استفاده از «اصول صوتیه» به جای «اصول حرفیه» که در مکاتب و مدارس سنتی حاکم بود, شد. این جریان از دیگر سو خواستار ورود علوم دنیوی و دانش های روز به مدارس آسیای مرکزی شد. یافته های پژوهش های معاصر نشان می دهد, جریان نوگرایی در منطقه آسیای مرکزی در واکنش به جریان روسی سازی و پاسخ گو نبودن نظام آموزش سنتی به نیازهای زمانه شکل گرفت. نگارندگان در این پژوهش بر آن اند به این پرسش پاسخ دهند که اهداف, فعالیت ها و دستاورد نوگرایی در آسیای مرکزی چه بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرمو، علی، فلاح توتکار، حجت، چنگیزی اردهایی، اسماعیل، و فرجیهای قزوینی، محمدحسین. (1399). از سنت گرایی تا نوگرایی: تحولات نظام آموزشی در آسیای مرکزی. تاریخ و تمدن اسلامی، 16(31 )، 221-247. SID. https://sid.ir/paper/364131/fa

    Vancouver: کپی

    پرمو علی، فلاح توتکار حجت، چنگیزی اردهایی اسماعیل، فرجیهای قزوینی محمدحسین. از سنت گرایی تا نوگرایی: تحولات نظام آموزشی در آسیای مرکزی. تاریخ و تمدن اسلامی[Internet]. 1399؛16(31 ):221-247. Available from: https://sid.ir/paper/364131/fa

    IEEE: کپی

    علی پرمو، حجت فلاح توتکار، اسماعیل چنگیزی اردهایی، و محمدحسین فرجیهای قزوینی، “از سنت گرایی تا نوگرایی: تحولات نظام آموزشی در آسیای مرکزی،” تاریخ و تمدن اسلامی، vol. 16، no. 31 ، pp. 221–247، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364131/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button