مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی

صفحات

 صفحه شروع 156 | صفحه پایان 168

چکیده

 زمینه و هدف بیماران همودیالیزی دارای فعالیت فیزیکی منظم و خواب مناسب, در وضعیت سلامت جسمی و روحی بهتری قرار دارند. از آنجا که افزایش خودکارآمدی بیماران می? تواند سبب افزایش رفتارهای مورد نظر گردد, لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی انجام شد. روش کار این پژوهش, یک مطالعه مداخله ای بود که در شهر قم در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 70 بیمار همودیالیزی (35 نفر در هر گروه) بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, خودکارآمدی (SUPPH) و پرسشنامه محقق ساخته روا و پایای فعالیت فیزیکی و خواب بود که در دو مرحله قبل و 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی برای گروه مداخله طی 2 جلسه نیم ساعته اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss-16 و آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای اسکوئر و مان? ویتنی, در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته ها در گروه مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی و فعالیت فیزیکی و خواب قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی? داری داشت (001/0p<). همچنین بین میانگین نمرات خودکارآمدی و فعالیت فیزیکی و خواب بعد از آموزش در دو گروه مداخله و شاهد اختلاف معنی داری وجود داشت (001/0p<). اما در مورد اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز (445/0=p) و فشارخون سیستولیک (241/0=p) در گروه مداخله و شاهد بعد از آموزش اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش بیماران همودیالیزی با استفاده از تئوری خودکارآمدی در انجام رفتارهای صحیح فعالیت فیزیکی و خواب تاثیرگذار بود. لذا توصیه می شود که این تئوری در کنار روش های آموزشی سنتی به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رمضانی، طاهره، شریفی راد، غلامرضا، قارلی پور، ذبیح اله، پاپی، شهاب، و محبی، سیامک. (1398). تاثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی. سلامت و بهداشت اردبیل، 10(2 )، 156-168. SID. https://sid.ir/paper/364292/fa

Vancouver: کپی

رمضانی طاهره، شریفی راد غلامرضا، قارلی پور ذبیح اله، پاپی شهاب، محبی سیامک. تاثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی. سلامت و بهداشت اردبیل[Internet]. 1398؛10(2 ):156-168. Available from: https://sid.ir/paper/364292/fa

IEEE: کپی

طاهره رمضانی، غلامرضا شریفی راد، ذبیح اله قارلی پور، شهاب پاپی، و سیامک محبی، “تاثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی،” سلامت و بهداشت اردبیل، vol. 10، no. 2 ، pp. 156–168، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364292/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button