مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: انجام دادن مطالعات تطبیقی یکی از شیوه های پژوهش در زمینه بازنگری و نوسازی برنامه های آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی-تطبیقی, در سال 1397 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در دانشگاه های معتبر جهان, دانشگاه واندربیلت ((Vanderbilt آمریکا بدلیل تشابه نسبی رشته انتخاب گردید و سپس دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredyدر چهار مرحله توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه, تطبیق برنامه ها انجام شد. نتایج: برنامه هر دو دانشگاه دارای رسالت, چشم انداز و اهداف مشخص بود, هدف دانشگاه واندربیلت تربیت پرستار حرفه ای در عرصه بالین بود, در حالی که هدف برنامه ایران تبحر دانش آموخته در زمینه های بالینی, آموزشی, پژوهشی و مدیریتی است. در هر دو دانشگاه ضوابط ورود به رشته, شرکت در آزمون ورودی, دارا بودن مدرک کارشناسی پرستاری و داشتن حداقل دو سال کار بالینی است. در ایران از رشته فوریت های پزشکی هم می توانند در آزمون شرکت کنند. در دانشگاه واندربیلت داشتن تأییدیه صلاحیت بالینی, تأییدیه حداقل 3 نفر از اعضای هیأت علمی و معدل بالا نیز جزء شرایط پذیرش دانشجو است و دانشجویان به صورت حضوری و نیمه حضوری می توانند در دانشگاه تحصیل نمایند. نتیجه گیری: برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس, در ایران به صورت کلی نوشته شده است. در صورتی که مفاد درسی دانشگاه واندربیلت تخصصی تر و عملیاتی تر با تأکید بر بالین است. متفاوت بودن واحدهای درسی رشته کارشناسی فوریت های پزشکی از پرستاری و تفاوت حوزه خدمت این دو گروه, ایجاب می نماید بازبینی هایی در کوریکولوم های مربوطه صورت پذیرد یا مسیر ارتقای تحصیلی این دو رشته جداگانه نوشته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقان نژاد، جواد، حیدرپور دامن آباد، ژیلا، ولی زاده، لیلا، روشنگر، فریبرز، و داداش زاده، عباس. (1398). مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 54-66. SID. https://sid.ir/paper/364600/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان نژاد جواد، حیدرپور دامن آباد ژیلا، ولی زاده لیلا، روشنگر فریبرز، داداش زاده عباس. مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):54-66. Available from: https://sid.ir/paper/364600/fa

    IEEE: کپی

    جواد دهقان نژاد، ژیلا حیدرپور دامن آباد، لیلا ولی زاده، فریبرز روشنگر، و عباس داداش زاده، “مقایسه تطبیقی برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ایران و آمریکا،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 54–66، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button