مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

858
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL)

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 75

چکیده

 مطالعه و بررسی رویکردهای آموزشی نشان می دهد, امروزه میان رویکردهای آموزشی, رویکرد یادگیرنده-محور از مهم ترین رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است. این رویکرد انواعی دارد که متداول ترین آن در نظام آموزشی فعلی رویکرد فعال یا فعالیت-محور می باشند. رویکرد فعالیت-محور, هم اکنون به عنوان الگویی متداول سرلوحه ی کار کارشناسان دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی است. در مقابل رویکرد یاد شده فوق, رویکرد پژوهش-محور قرار دارد که در آن فعالیت ها از بطن پرسش ها و علاقه مندی های دانشجو بر می خیزد و طبیعتا نمی توان آن ها را مانند رویکرد فعالیت-محور بسته بندی و فرموله کرد. این فعالیت ها برای دانشجویان متفاوت نیز به ناچار یکسان نیست. در این رویکرد دانشجو خود به دنبال الگوها و روابطی مرتبط با مشاهده هایش از جهان پیرامون است و به عبارت دیگر نقطه شروع, مراحل کار و نقطه پایان فعالیت ها را خود تعیین می کند. مسیله ای که اینجا مطرح است ارتباط بین ویژگی های برخی علوم ماننند معماری با انتخاب رویکرد آموزشی خاص است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و تکیه بر داده های کتابخانه ای به بررسی این مسیله پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد کاربست رویکرد پژوهش محور هنگامی که فعالیت ها از بطن پرسش های دانشجو بر می خیزد و براساس تجارب او شکل می گیرد, به وی فرصت داده می شود تا تجارب و مشاهده های خود را هم زمان به کار گیرد. نظر به اینکه در سیاستگذاری آموزشی معماری, پرورش بر آموزش تقدم مرتبه دارد, دستیابی به اهداف دروس, درک و بیان معماری مستلزم اتخاذ رویکرد و روش های اثربخش و متناسب با این سیاست گذاری است. میان رویکردهای مختلف یادگیری, رویکرد پژوهش محور که گرایش پرورشی قوی تری دارد, برای به کارگیری در آموزش درک و بیان معماری اثربخش تر و مناسب تراست. اهداف تحقیق: 1. مطالعه و واکاوی ویژگی هایی رویکرد پژوهش محور 2. تببین نقش رویکرد پژوهش محور در پرورش خلاقیت دانشجویان معماری سوالات تحقیق: 1. آموزش پژوهش محور چه ویژگی هایی دارد؟ 2. رویکرد پژوهش محور چگونه در پرورش خلاقیت دانشجویان معماری موثر است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انجم شعاع، امینه. (1399). پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL). مطالعات هنر اسلامی، 16(38 )، 61-75. SID. https://sid.ir/paper/364666/fa

    Vancouver: کپی

    انجم شعاع امینه. پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1399؛16(38 ):61-75. Available from: https://sid.ir/paper/364666/fa

    IEEE: کپی

    امینه انجم شعاع، “پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 16، no. 38 ، pp. 61–75، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364666/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button