مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

868
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مصرف گرایی و عوامل جامعه شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 59

چکیده

 مصرف پدیده ای جدید نیست اما تنها در عصر حاضر در مقیاس وسیعی ظاهر و به امری فراتر از رفع نیاز تبدیل شده است. دراین بین, جوانان به دلیل روحیات منحصربه فرد و تنوع طلب, کارگزاران عمده و مصرف کنندگان فعال جامعه محسوب می شوند. از آنجایی که مصرف گرایی می تواند پیامدهای منفی گسترده ای در پی داشته باشد, با هدف فهم و تبیین این پدیده, پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر مصرف گرایی انجام شد. روش تحقیق, پیمایش و ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری جوانان 15 تا 35 ساله شهر تهران و روش نمونه گیری نیز ترکیبی از خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده است. چارچوب نظری, تلفیقی از آراء زیمل, وبلن, کمپل, بودریار, گیدنز و مارکوزه درجهت تبیین مسئله پژوهش انتخاب شد. یافته ها نشان داد متغیرهای مدگرایی (58/0), خود اظهاری و بیان خود (58/0), ارزش های لذت جویانه (37/0), مدیریت بدن (34/0) و تبلیغات رسانه ای (26/0) رابطه مثبت و معناداری با مصرف گرایی دارند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد متغیرهای مذکور 49 درصد از واریانس مصرف گرایی را تبیین می کنند. مدگرایی با ضریب بتای 32/0 و بیان خود با 27/0 بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر مصرف گرایی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محمدرضا، علی نژاد، منوچهر، و پیری نژاد، محمد. (1397). مصرف گرایی و عوامل جامعه شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران. پژوهش های جامعه شناسی معاصر، 7(13 )، 37-59. SID. https://sid.ir/paper/364764/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محمدرضا، علی نژاد منوچهر، پیری نژاد محمد. مصرف گرایی و عوامل جامعه شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران. پژوهش های جامعه شناسی معاصر[Internet]. 1397؛7(13 ):37-59. Available from: https://sid.ir/paper/364764/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا حسینی، منوچهر علی نژاد، و محمد پیری نژاد، “مصرف گرایی و عوامل جامعه شناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران،” پژوهش های جامعه شناسی معاصر، vol. 7، no. 13 ، pp. 37–59، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button