مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم رند و رندگونگی از منظر غزلیات حافظ در سه نمایش نامه ی عروسکیِ بهرام بیضایی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 69

چکیده

 رند در زبان پارسی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته و حامل معانیِ مثبت و منفیِ بی­ شماری در آثار کهن است. حافظ برخلاف اکثر پیشینیانِ خود, نگرشی سطحی و منفی به رندان ندارد و بالعکس آن­ ها را ریاستیز, عصیانی و حقیقت­ جو معرفی می­ کند که در راهی دشوار و عوام­ گریز, مولّد انقلاب­ های فردی و اجتماعیِ مختلفی بوده ­ اند به طوری که حافظ­ پژوهانِ بسیاری این مفهوم را مهم­ ترین دستاورد فکریِ حافظ میدانند. از برآیند این خصایص نیز می­ توان به کُنش­ گریِ رندان به مثابه­ یک شخصیّت نمایشی اشاره کرد. بهرام بیضایی(نمایشنامه­ نویسی که توجّه بی شائبه ­ او به آثار کهن غیر قابل انکار است) گزینه­ مناسبی برای پی­ گیریِ این مفهوم است چه بسا که روحیه­ قهرمانی و انقلابیِ موجود در آثار او در پیوند با اسطوره و کهن­ الگوها بر جنبه­ ها و خصلت­ های راز آمیز, عصیانی و شوریدگیِ شخصیّت­ هایش صحّه می­ گذارد. نگارندگان برای اثبات هویّت وجودیِ شخصیّت رند(که به واسطه­ ویژگی­ هایش نمایشی است) برآن هستند تا با نگاهی نو, دستاورد شعریِ حافظ را مورد پژوهش قرار داده و با توجّه به اهمیّت شخصیّت­ پردازی در ادبیّات نمایشی در راستای ادبیّات تطبیقی به بسط شخصیّت رند در شعر و نمایش بپردازند. بنابراین ضمن برشمردن ویژگی های رندی و رندگونگی در غزلیّات حافظ و پی بردن به اصل این مفهوم, انواع تقسیم بندیِ یک شخصیّت دراماتیک را بررسی کرده و پس از آن به تطبیق خصایص رند حافظ با ویژگی های یک شخصیّت نمایشی پرداخته می شود و از حاصل این رهیافت سه نمایشنامه­ عروسکیِ بیضایی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، نیلوفر، و فرشته حکمت، فرشاد. (1398). مفهوم رند و رندگونگی از منظر غزلیات حافظ در سه نمایش نامه ی عروسکیِ بهرام بیضایی. پژوهش های ادبیات تطبیقی، 7(4 (پیاپی 22) )، 52-69. SID. https://sid.ir/paper/365258/fa

    Vancouver: کپی

    زارع نیلوفر، فرشته حکمت فرشاد. مفهوم رند و رندگونگی از منظر غزلیات حافظ در سه نمایش نامه ی عروسکیِ بهرام بیضایی. پژوهش های ادبیات تطبیقی[Internet]. 1398؛7(4 (پیاپی 22) ):52-69. Available from: https://sid.ir/paper/365258/fa

    IEEE: کپی

    نیلوفر زارع، و فرشاد فرشته حکمت، “مفهوم رند و رندگونگی از منظر غزلیات حافظ در سه نمایش نامه ی عروسکیِ بهرام بیضایی،” پژوهش های ادبیات تطبیقی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 22) ، pp. 52–69، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365258/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button