مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

597
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر انواع روش های داربستی بر توانایی و سبک خواندن زبان آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 99

چکیده

 پژوهش حاضر با استفاده از اصل داربست نظریه جامعه شناختی فرهنگی (Wood, Bruner & Ross, 1976) به بررسی چهار تکنیک داربست, یعنی سخت, نرم (Saye & Brush, 2002), متقابل (Holton & Clarke, 2006), و مجازی (Yelland & Masters, 2007) بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی طراحی شده است. برای انجام این تحقیق, از بین 100 شرکت کننده, 80 زبان آموز همگن دختر و پسر براساس عملکردشان در آزمون مقدماتی انگلیسی (PET), با محدوده سنی 19 تا 25 سال از یکی از موسسات زبان انگلیسی بندرعباس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این تحقیق به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند, یعنی گروه داربست نرم (SSG), گروه داربست سخت (HSG), گروه داربست متقابل (RSG), و گروه داربست مجازی (VSG). زبان آموزان در همه گروه ها از استراتژی های خواندن (شوری و مختاری, 2002), مداخلات مربوطه و نظرسنجی استراتژی های خواندن به عنوان پس آزمون استفاده کردند. به همین ترتیب, در بخش کیفی تحقیق, ازگزارشهای زبان آموزان و همچنین مشاهدات معلم برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و چند متغیره ANOVA (MANOVA) مورد مقایسه قرار گرفت تا میانگین نمرات چهار گروه آزمایش در استراتژی های خواندن پس آزمون مقایسه شوند. داده های کیفی مربوط به گزارش های فراگسران و مشاهدات کلاس دروس معلمان با استفاده از روش های کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج نشان داد که نه تنها آموزش های روش داربستی سنتی و مجازی تاثیرات متفاوتی در توسعه استراتژی های خولندن جهانی, حل مسیله و حمایتی در بین زبان آموزان ایرانی داشتند, همچنین گروه داربست سخت (به عنوان یک گروه داربست سنتی) و به دنبال آن گروه داربست مجازی بیشترین استفاده از استراتژی های خواندن را داشته است. با این وجود, گروه های داربست متقابل و نرم (به دنبال سایر فرم های سنتی داربست) به طور مشابه از استراتژی های خواندن کمتر استفاده کردند. یافته های این مطالعه درک قبلی از روش داربست در محیط EFL را گسترش داده و از نظر جنبه های آموزشی می تواند به پیشرفت دروس آینده کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی پیران، نوشین، افراز، شهرام، و رزمجو، سیدآیت اله. (1399). تاثیر انواع روش های داربستی بر توانایی و سبک خواندن زبان آموزان ایرانی. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 17(24 )، 63-99. SID. https://sid.ir/paper/365483/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی پیران نوشین، افراز شهرام، رزمجو سیدآیت اله. تاثیر انواع روش های داربستی بر توانایی و سبک خواندن زبان آموزان ایرانی. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1399؛17(24 ):63-99. Available from: https://sid.ir/paper/365483/fa

    IEEE: کپی

    نوشین اسدی پیران، شهرام افراز، و سیدآیت اله رزمجو، “تاثیر انواع روش های داربستی بر توانایی و سبک خواندن زبان آموزان ایرانی،” نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 17، no. 24 ، pp. 63–99، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365483/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button