مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

919
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی، تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف اعتیاد به مواد مخدر از مسائل و معضلات اجتماعی عصر حاضر, خصوصا در کشورهایی مانند ایران با شرایط اجتماعی جوان و شرایط جغرافیایی خاص خود بوده که زمینه ساز مشکل سلامتی جدی برای کشور است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی, تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد است. روش بررسی این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. جامعه مطالعه شامل 100 نفر افراد معتاد مراجعه کننده به مراکز متادون درمانی ترک اعتیاد نیکو سلامت شهرستان قروه در سال 1392 بود. حجم نمونه 24 نفر از افراد معتاد متاهل بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این افراد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12=n) و گواه (12=n) جای گماری شدند. گروه آزمایش تحت نه جلسه 90 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 20 سوالی احساس تنهایی کالیفرنیا UCLA (راسل, پپلا و فرگوسن, 1978), پرسشنامه 25 سوالی تاب آوری CD-RISC (کانر و دیویدسون, 2003), و پرسشنامه 28 سوالی سلامت روانGHQ-28 (گلدبرگ, 1972) استفاده شد و جهت تحلیل داده ها از میانگین, انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها نتایج نشان داد میانگین نمرات تاب آوری در پس آزمون گروه آزمایش, به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه گواه بیشتر است. همچنین میانگین نمرات سلامت روان و احساس تنهایی در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه گواه کمتر است (0٫ 001>p). نتیجه گیری باتوجه به یافته های پژوهش نتیجه گیری می شود که آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی و تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خالدیان، محمد، نعمتی سوگلی تپه، فاطمه، و ارجمندکرمانی، رویا. (1397). کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی, تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/365533/fa

    Vancouver: کپی

    خالدیان محمد، نعمتی سوگلی تپه فاطمه، ارجمندکرمانی رویا. کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی, تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/365533/fa

    IEEE: کپی

    محمد خالدیان، فاطمه نعمتی سوگلی تپه، و رویا ارجمندکرمانی، “کارآمدی آموزش هوش هیجانی بر احساس تنهایی, تاب آوری و سلامت روان افراد معتاد،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365533/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button