مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط بین ادراکات محیطی کلاسی با اضطراب امتحان با نقش واسط اهداف پیشرفت: (یک مدل علی)

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 308

چکیده

 در این پژوهش رابطه ساختاری ادراکات محیطی کلاس با اضطراب امتحان با واسطه گری اهداف پیشرفت در قالب یک مدل علی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان آموزشکده فنی شهید رجایی به تعداد 550 نفر بود. نمونه تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با فرمول کوکران تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه های ادراکات محیطی کلاسی جنتری و همکاران (2002), اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) بود. بعد از تایید روایی, پایایی هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب 93/0, 87/0 و 92/0 محاسبه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار 21 SPSS-و 50/8-LISREL تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که, اهداف پیشرفت پیش بین اضطراب امتحان و یک میانجی بین ادراکات محیطی کلاسی و اضطراب امتحان است. همچنین مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مولفه های اهداف پیشرفت نیز بر اضطراب امتحان اثر معکوس داشتند. همچنین, مولفه های ادراکات محیطی کلاسی می تواند مولفه های اهداف پیشرفت شامل تبحری, رویکردی-عملکردی و رویکردی-اجتنابی را به طور جداگانه پیش بینی کنند و تمام مولفه های اهداف پیشرفت می توانند اضطراب امتحان را پیش بینی کنند. یافته های به دست آمده, کاربردهای مهمی برای دست اندرکاران آموزش عالی دارد که مهمترین آنها, توجه به نقش اهداف پیشرفت به عنوان یک متغیر تاثیرگذار و میانجی بر اضطراب امتحان دانشجویان و در نتیجه عملکرد بهتر آنان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی، محمدتقی، و حافظیان، مریم. (1399). بررسی روابط بین ادراکات محیطی کلاسی با اضطراب امتحان با نقش واسط اهداف پیشرفت: (یک مدل علی). مدیریت بر آموزش سازمان ها، 9(1 )، 279-308. SID. https://sid.ir/paper/365660/fa

    Vancouver: کپی

    امامی محمدتقی، حافظیان مریم. بررسی روابط بین ادراکات محیطی کلاسی با اضطراب امتحان با نقش واسط اهداف پیشرفت: (یک مدل علی). مدیریت بر آموزش سازمان ها[Internet]. 1399؛9(1 ):279-308. Available from: https://sid.ir/paper/365660/fa

    IEEE: کپی

    محمدتقی امامی، و مریم حافظیان، “بررسی روابط بین ادراکات محیطی کلاسی با اضطراب امتحان با نقش واسط اهداف پیشرفت: (یک مدل علی)،” مدیریت بر آموزش سازمان ها، vol. 9، no. 1 ، pp. 279–308، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button